National Transport Library Research Database

KAJT - Headway-och signalpunktsplaceringar i ETCS (HESE) (KAJT - Headway and signal information point positioning in ETCS)

  • Sipilä, Hans
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: 2021-04-01 -- 2022-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/96956
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet är att utveckla en metod/modell som ska kunna användas som stöd för kapacitetsbedömningar inom eller i anknytning till ETCS-projekt och mer specifikt under förprojekteringsfaser av ETCS nivå 2 (ETCS L2). Modellen är tänkt att på ett så exakt sätt som möjligt enligt ETCS-specifikationer modellera bromskurvor och signalteknisk headway längs med en bansträcka. Signalteknisk headway är den minsta tid som kan finnas mellan två på varandra följande tåg vid signalpunkterna. Vad denna blir beror på en kombination av signalsystemsparametrar, banprofil, banhastigheter och fordonsparametrar. Idén med modellen är att parametrar enkelt ska kunna varieras och framförallt att påverkan av signalpunkternas placeringar och täthet ska kunna värderas systematiskt och för ett större utfallsrum. Detta kan även åstadkommas i verktyg som RailSys men är tidskrävande och kräver en relativt omfattande handpåläggning beroende på hur många faktorer som ska varieras. Projektet är tänkt som en förstudie och själva modellen är tänkt att implementeras i Python och med styrning av setup samt parametrar via Excel-fil eller motsvarande.Abstract: The main purpose with this project is to develop a method/model aimed at supporting train capacity related assessments within or in connection with ETCS-projects, more specifically within pre-design phases of ETCS Level 2 (ETCS L2). With respect to the ETCS specifications, the model is intended to model braking curves and technical headway for a track section as realistically as possible. Technical headway is the (theoretical) minimum time that can exist between two consecutive trains at signal information locations without causing restrictive information for the subsequent train. The magnitude of this technical headway is governed by signal parameters, vertical track profile, track speeds and train parameters. These types of parameters should be input and easy to vary within reasonable limits. There may also be an approach where the signal information positions for a certain track setup can be varied automatically to provide a larger outcome space. Headway can also be evaluated with tools like RailSys (in which ETCS functionality is implemented), but to do it for a variation of setups is time consuming and demands relatively extensive manual handling. This project is intended as a pre study. The implementation is planned to be done with Python along with input data settings in an Excel-file or similar.
Item type: