Abstract: Att upprätthålla kollektivtrafiksystemet är avgörande för att människor ska kunna ta sig till och från jobb, utbildning och service, särskilt för dem som inte har möjlighet att resa med andra färdmedel. Kollektivtrafiksystemet påverkas dock av spridningen av Covid-19, både med hänsyn till behovet av fysisk distansering och åtgärder för att säkerställa förarnas säkerhet.
Detta projekt fokuserar på förändringar av kollektivtrafikutbudet från våren 2020 till våren 2021, kopplat specifikt till Covid-19, för att kunna ge vägledning till framtida strategier i Sverige. Projektet syftar till att undersöka hur kollektivtrafiksystemet och utbudet anpassats under de olika stadierna av pandemin, särskilt när det gäller trängselfrågor. Det handlar om trängsel ombord, i samband med på- och avstigning vid hållplatser och terminaler samt i infrastrukturen som sådan. Vidare är syftet att försöka förstå vilka som är de bästa strategierna för att kalibrera utbudet, t.ex. turtäthet och därigenom minimera smittspridning, samtidigt som resurserna optimeras. I synnerhet kommer möjligheten att ”sprida ut topparna” under rusningstid att diskuteras. Slutligen adresseras förslag till hur infrastrukturutformning på ett bättre sätt kan samverka med ett optimalt utbud.
Projektresultaten kan vägleda beslutsfattare om hur man bättre kan anpassa utbudet av kollektivtrafik till efterfrågan, antingen genom en ökad förståelse för skillnader direkt baserat på resultaten i projektet, eller genom att ytterligare integrera resultaten i transportsimuleringsmodeller.
Abstract: Continuation of public transport is critical to connect people to jobs, home, schools and essential services, particularly for those who cannot travel by other modes. However, the Covid-19 spread has inevitably affected the public transport system, due to the need for both physical distancing and measures to ensure driver safety.
This project focuses on public transport supply changes during spring 2020-spring 2021 linked to Covid-19 specifically, to possibly guide future policies/strategies in Sweden. It aims at investigating how the public transport system and supply have adjusted during the different stages of the pandemic, especially concerning congestion issues. It concerns congestion onboard, during boarding/alaighting at stops and stations and on the system as a whole. To be able to understand what may be the best strategies to calibrate the system frequencies to minimize the spread of infection while optimizing the resources. In particular, the feasibility of the idea of “spreading the peaks” will be discussed and motivated. Finally, infrastructure design – access to and with the public transport system - will be addressed to improved alignment with optimal supplies.
The project outcomes can guide policymakers on how to better tail public transport supply to the local demand, either through an increased understanding of differences based on the results or by further incorporating the results into a transport simulation models.