Abstract: VTI:s uppdrag är en del av Trafikverkets fortsatta utvärdering av nya vägtyper och räffling . I VTI: uppdrag ingår att bistå i projektet i följande aktiviteter:
• analysregister nya vägtyper; • analysregister räffling; • uppföljning av döda, svårt och lindrigt skadade mha STRADA-data nya vägtyper och räffling; • uppföljning av hastighetseffekter mha TMS-data och eventuellt kompletterande punktmätningar och simuleringsstudier nya väg typer och räffling; • uppföljning av vägslitage och vägnedbrytning mha PMS-data; • sammanställning och analys av kunskaper om olika räfflingstypers egenskaper; • uppföljning räckespåkörningar motorväg och gles mitträckesväg. Omfattning och fördelning av arbetet samt leveranser bestäms successivt med Trafikverkets projektledare. Andra aktörer kan komma att utnyttjas inom uppdraget. Delta bestäms i förekommande fall i samråd mellan Trafikverket och VTI. Det ingår då i VTls uppdrag att anlita dessa utomstående experter inom olika delområden. Dessa är: • Per Strömgren Movea och Arne Carlsson för hastighetsanalyser; • Eventuellt NN inom akustik och räffling; • Eventuellt ZZ inom arbetsmetodik och APV vid underhållsarbeten; För eventuella punktmätningar av hastighet gäller att dessa ska utföras av utomstående aktör om detta är billigare än attmätningen utförs av VTI.
LEVERANSER. Leveransplanen kommer att successivt att uppdateras. Följande plan gäller inledningsvis för 2013: • uppdaterade normalvärden och effekter för nya vägtyper och räffling för trafiköppningar t.o.m. 2011 med olycksdata t.o.m. 2012; • förstudie hastighetsanalys; • spårdjups- och IRI-analys mitträffling respektive glesa 2+1-vägar på PMS-data t.o.m. 2012; • bedömning storlek regressionseffekter och förslag studie mitträffling; • analys kunskap olika räffelutformningar; • förslag räffelregister; • förslag inriktning 2014-15. För samtliga leveranser gäller PM-form till Trafikverket.