Abstract: TTT är ett högprioriterat branschgemensamt samverkansarbete som påbörjades 2013 med avsikt att öka punktligheten i järnvägstrafiken. Aktörerna Trafikverket, Branschföreningen Tågoperatörerna, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, Jernhusen AB, Swedtrain - Föreningen Sveriges Järnvägsindustrier och Svensk Kollektivtrafik har beslutat om mål, angreppssätt och arbetssätt. Målet är 95 procents punktlighet år 2020 för såväl resandetåg som godståg. Samverkande aktörer kommer gemensamt att följa upp, analysera och sammanfatta utvecklingen av punktligheten i en rapport som redovisas vid en årlig resultatkonferens. Varje aktör åtar sig att bedriva förbättringsverksamhet utifrån analysresultat, verksamhetsinriktning och ansvarsområde. En viktig del för att öka kvaliteten i data och annat underlag och därigenom stärka forskning och innovation är att arbetet granskas av oberoende granskare. Dessa utgörs av de statliga myndigheterna Trafikanalys, Transportstyrelsen och Statens väg- och transportforskningsinstitut – VTI. Den sistnämnda organisationen utför enligt sin instruktion forsknings- och utvecklingsarbete åt myndigheter och andra uppdragsgivare och får ta ut avgifter för uppdragen.
VTI har under en tid arbetat med att analysera Banverkets/Trafikverkets olika system för att dokumentera hur tåg framförs i förhållande till fastställd tidtabell. Under arbetets gång har materialet visat sig ha stora brister, bland annat vad gäller avsaknad av information och möjligheten att få en samlad bild av hur många tåg som ställs in av olika anledningar. På Trafikverket pågår för närvarande ett intensivt arbete med att förbättra kvalitén på den aktuella informationen.
VTI åtar sig att granska det underlag som Trafikverket använder för huvudtexter, slutsatser och rekommendationer i arbetet med 2014 års resultatrapport. Fokus i VTI: s åtagande ligger på det material som finns samlat i systemet Lupp, eventuellt kompletterat med information om förseningsorsaker i det system som används för att ta ut kvalitetsavgifter. En förutsättning för uppdragets genomförande är att Trafikverket publicerar de synpunkter som kan komma fram i form av en bilaga till huvudtexten.