National Transport Library Research Database

Val av förmånsbil : förmånsbeskattning, företagspolicy och konsumentpreferenser

  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2013-12-01 -- 2015-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2013/83456
Subject(s): Online resources: Abstract: Prognosmodeller för bilparkens utveckling skattas genom att nyttja observerat konsumentbeteende. Detta analyseras genom en enkätundersökning avseende förekomst och betydelse av företagspolicies som styr möjligheterna för den anställde att vlja att ha tjänstebil i någon form, och vilka begränsningar som finns avseende de bilmodeller som man kan välja mellan. Att ge underlag för säkrare prognoser avseende bilparkens utveckling särskilt med hänsyn till energiåtgång och växthusgasutsläpp Den nuvarande bilparksmodellen består av tre delar – beräkning av utskrotning, beräkning av storleken på nytillskottet till bilparken samt beräkning av fördelningen av nytillskottet på olika bilmodeller. Den senare är uppdelad på tre segment- privatköpare, egenägda företagsbilar samt leasde företagsbilar. För vart och ett av dessa tre segment finns en modell för val av bilmodell. Under senare tid har en del utvecklingsarbete skett avseende privatköparnas val av bilmodell. När det gäller övriga bilköpare, vilka står för c:a hälften av alla nybilsköp, har inget sådant arbete utförts. Ett skäl till detta är att denna kategori är mer komplicerad, och att viktiga data saknats för att beskriva denna komplexitet. Komplexiteten avser dels möjligheten att välja mellan att köpa bil privat eller att ha en förmånsbil, dels vilke restriktioner som finns när det gäller vilka bilmodellern man kan välja mellan. Dessutom finns det olika typer av förmånsbilsinnehav - förutom att arbetsgivaren ställer en bil till förforgande erbjuder många företag den anställde att byta löneuttag mot en förmånsbil (s.k. bruttolönebilar). Det saknas data som beskriver vem som har möjlighet att välja förmånsbil, och i vilken form, samt data som beskriver hur olika arbetsgivares begränsar den anställdes valmöjligheter genom val av bilpolicy. Den föreslagna modellutvecklingen består i att skatta modeller för val av biltyp med hänsyn till möjligheterna att välja mellan köpa bil privat och ha någon form av förmånsbil och med hänsyn till de valbegränsningar som företagens bilpolicies (eller brist på bilpolicies) innebär. Den består också i att skatta samband mellan prisskillnaderna på de olika bränslena för flexi- och bifuelfordon och valet av bränsle.
Item type: