National Transport Library Research Database

BIG A2020-08 Erosion-prognosticering mot tid? (BIG A2020-08 Erosion- forecasting against time?)

  • Gerolymatou, Eleni
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-09 -- 2022-10-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/58619
Subject(s): Online resources: Abstract: Med det ökande behovet av att klimatsäkra infrastruktur blir det viktigt att förstå och modellera erosionsprocesser över tid. Det finns inga tydliga riktlinjer eller metoder för detta, eftersom de befintliga riktlinjerna fokuserar på utformningen av traditionella bädd- och strandskydd i vattenvägar. Därför kan erosionens omfattning över tid och dess potentiella påverkan på stabiliteten hos den intilliggande grunden eller slänten inte bedömas. Dessutom är det ekonomiskt omöjligt och ekologiskt ohållbart att skydda vår infrastruktur med klassiska skyddsåtgärder mot erosion. Det som krävs är förmågan att bättre förutsäga behovet och omfattningen av skyddsåtgärder för bädd och strand för både nuvarande och framtida förhållanden. Detta projekt kommer att undersöka genomförbarheten för modellering av hydrauliskt drivna yterosionsprocesser nära kritisk linjeinfrastruktur och broar med tillräcklig detalj för att bilda en bas för framtida utveckling av riktlinjer. Fokus ligger på tidsberoende erosionsprocesser som påverkar stabiliteten i geostrukturer och naturliga släntar nära vattendrag.Abstract: With the increasing need for climate resilient infrastructure, understanding and modelling erosion processes as function of time becomes more important. There are no clear guidelines or methods to address this, as the focus of existing guidelines is on the design of traditional bed and shore protection in waterways. Hence, the extent of the erosion over time and its potential impact on the stability of the adjacent foundation or slope cannot be explicitly assessed. Furthermore, it is financially impossible and ecologically unsustainable to future proof our infrastructure using classic erosion protection measures only. What is required is the ability to better predict the need and the extent of bed and shore protection measures for current and future conditions. The objective of this feasibility study is to summarize the time-resolved erosion problems for Trafikverket assets as a prior for a future collaborative project between SGI and Chalmers.
Item type: