National Transport Library Research Database

Miljörisker med polycykliska aromatiska kolväten vid användning av tjäraasfalt (Assesment of environmental risks of asphalt with PAH-containing tar)

  • Kumpiene, Jurate
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-10-01 -- 2024-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/54549
Subject(s): Abstract: Merparten av svenska vägar har en asfaltbeläggning och en del av dessa innehåller vägtjära. Vägtjära i sin tur innehåller höga halter av polycykliska aromatiska kolväten (PAH) som, i de fall de sprids till omgivningen, kan orsaka negativa effekter på miljön och människors hälsa. Återvinning av tjäraasfalt begränsas baserad på den totala halten av PAH i asfalten. Däremot är PAH mycket starkt bundna i asfalten och är tämligen olösliga. Det är därför viktigt att bedöma vilken andel av PAH i asfalten kan lösas upp och blir tillgängliga för spridning och upptag av levande organismer. Dvs en riskbedömning baserad på löslighet, spridning och biotillgänglighet av PAH måste göras för att kunna mer realistiskt bedöma miljörisker med användning av tjäraasfalt. I detta projekt föreslår vi att systematiskt bedöma miljörisker som kan uppstå vid användning av tjäraasfalt antingen som slitlager (gamla vägar) eller djupare i beläggningskonstruktionen (ombyggda vägar) baserat på PAH spridning och biotillgänglighet. Befintliga ekotoxikologiska metoder som används för riskbedömning av jord och sediment kommer att testas och valideras på asfalt och asfalt-påverkade jordar och grundvatten. Asfaltsproverna tas från befintliga vägsträckor. Spridningen av PAH från asfalt kommer att kvantifieras och jämföras med den från fordonsbränsle och eventuella andra källor. Dessutom kommer den mest hållbara metoden för att hantera tjäraasfalt beskrivas baserad på livscykelanalys (LCA) av olika asfalthanteringsalternativ. Projektet kommer att resultera bl a i en vägledning för riskbedömning av vägar som innehåller tjäraasfalt. Abstract: Most of Swedish roads have an asphalt coating and some of these contain road tar. Road tar in turn contains high levels of polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) which, if spread to the environment, can cause adverse effects on the environment and human health. Recovery of tar asphalt is limited based on the total content of PAH in the asphalt. But PAH are very strongly bound in the asphalt and are quite insoluble. It is therefore important to assess the proportion of PAH in asphalt that can get dissolved and become available for the spread and uptake by living organisms. That is, a risk assessment based on solubility, spreading and bioavailability of PAH must be carried out in order to more realistically assess environmental risks of using tar asphalt. In this project, we propose to systematically assess environmental risks that may arise when using tar asphalt either as wear layer (old roads) or present in deeper layers of the road structure (rebuilt roads) based on PAH spreading and bioavailability. Existing ecotoxicological methods used for risk assessment of soils and sediments will be tested and validated on asphalt and asphalt-affected soils and groundwater. The samples will be taken from existing road segments in the country. The spread of PAH from asphalt will be quantified and compared to that from vehicle fuel and any other sources. In addition, the most sustainable method for managing tar asphalt will be described based on life cycle analysis (LCA) of various asphalt handling options. The project will result in, among other things, a guide for risk assessment and management options of roads containing tar asphalt.
Item type: