Abstract: I ett långsiktigt hållbart transportsystem har godstransporter med närsjöfart inom Europa en självklar plats. Det finns en potential att välja närsjöfart istället för vägtransporter inom Sverige och Europa i större utsträckning än idag. Identifierade orsaker till att denna potential inte realiserats är bland annat brist på samarbete mellan branschens nyckelaktörer, kunskapsbrist hos varuägare om närsjöfart och att en överflytt av godsflöden till närsjöfart är lågt prioriterat. Det finns ett alltför stort gap mellan transportbehov och tillgängliga erbjudanden från rederier och speditörer, där relationen mellan nyckelaktörerna behöver stärkas för att minska detta gap.
Syftet med det föreslagna forskningsprojektet är att förstå hur en ökad och hållbar närsjöfart kan uppnås med utgångspunkt i hur rederier kan utveckla konkurrenskraftiga transportlösningar i samverkan med varuägare, speditörer och hamnar.
Projektet utgår från behov som identifierats i tidigare forskning och har som mål att förklara hur samverkan mellan rederier, varuägare, speditörer och hamnar påverkar konkurrenskraftig närsjöfart, samt att identifiera åtgärder som stärker denna samverkan. Även miljö- och klimatmålen beaktas genom att aktörernas initiativ och inställning till minskad klimat- och miljöpåverkan undersöks och vägar mot en mer hållbar närsjöfart identifieras.
Centralt för projektet är att involvera transportbranschen, bland annat i en större referensgrupp och genom två fallstudier. På så sätt kan projektet ta del av branschens erfarenheter, skapa bättre förutsättningar för nyttiggörande av projektresultatet och skapa möjligheter för nätverksbyggande mellan aktörerna. Därutöver kommer projektresultatet att synliggöras för att nå än bredare publik t.ex. i branschtidskrift, på branschkonferens, genom nyhetsutskick och i en slutrapport. En sammansvetsad projektgrupp, med två forskningsorganisationer med disputerade forskare samt en deltagande intresseorganisation inom den maritima näringen, gör att projektet förväntas nå ett högt vetenskapligt bidrag kombinerat med stort fokus på kommunikation utifrån ett kundperspektiv och nyttiggörande inom transportbranschen.
Abstract: In a long-term sustainable transport system, goods transport with short sea shipping within Europe has an obvious position. There is a potential to choose short sea shipping instead of road transport within Sweden and Europe to a greater extent than today. Identified reasons why this potential has not been realized include lack of cooperation between the key players in the industry, lack of knowledge of shipping activities among transport buying companies and low priority to set up new logistic solution including shipping. There is a gap between transport needs and available offers from shipping companies and freight forwarders. The relationship and the collaboration between the key players need to be strengthened to reduce this gap. The purpose of this proposed research project is to understand how increased and more sustainable short sea shipping can be achieved based on shipping companies’ ability to develop competitive transport solutions in collaboration with cargo owners, freight forwarders and ports.
The project aims are to explain how collaboration between shipping companies, transport buying companies, freight forwarders and ports can have a positive effect on short sea shipping’s competitiveness and to identify measures to strengthen this collaboration. The starting point for this project is the needs identified in previous research. The environmental and climate objectives are also considered by examining the actors' initiatives and attitudes towards reduced climate and environmental impacts and identifying ways to achieve a more sustainable short sea shipping.
A central aspect in this research is to involve the industry, for example in a reference group and in two case studies, for gathering business experience, for disseminating the project's results and for creating opportunities for networks between actors. Further, the project´s results will be disseminated and presentenced in journals, conferences, newsletters and in a final report. A project group with two research organisations with senior researchers and a participating non-profit association with extensive knowledge of the shipping industry, mean that the project is expected to reach a high scientific contribution combined with a strong focus on practical utilization and communication of the results.