VTI National Transport Research Database

Gemensamma mål och styrmedel för stadens trafik – samverkan för bättre måluppfyllnad (Common goals and policy instruments for urban traffic - collaboration for better goal achievement)

  • Kloo, Henrik
  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-01-01 -- 2020-06-24 Registration number:
  • Trafikverket 2018/126112
Subject(s): Online resources: Abstract: Bakgrund Många kommuner har idag politiskt beslutade mål om minskad biltrafik för att skapa en mer hållbar stadsmiljö och trafiksituation i staden. Samtidigt saknas motsvarande mål på regional och nationell nivå. Trafikverket utgår från de transportpolitiska målen och trafikprognoser. Trafikprognoserna pekar på ökad biltrafik, något som också används för dimensionering av olika infrastruktursatsningar och när synpunkter ska lämnas på till exempel kommuners planer. Samtidigt pekar Trafikverket i andra sammanhang på behovet av att biltrafiken behöver minska. I förslaget till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 skriver Trafikverket att ”I ett transportsystem som har ställt om och nått klimatmålen kan trafiken med bil och lastbil antas ha minskat jämfört både med prognosen och volymen i dag”. Det tidigare FOI-projektet om motsättningar mellan målstyrd planering och trafikprognoser utfört av IVL Svenska Miljöinstitutet och Trivector visar också att det idag finns tydliga målkonflikter mellan nationell och kommunal trafikplanering. Intervjuer med trafik- och stadsplanerare visade att kommunala tjänstepersoner ofta anser att Trafikverket inte tar tillräcklig hänsyn till lokala mål i sin planering och att de använder prognoser på ett sätt som försvårar kommunernas planering för mer hållbart resande och attraktiva städer. Trafikverkets tjänstepersoner å sin sida anser att de har som övergripande mål att tillhandahålla god tillgänglighet och upplever ofta att de inte har inte någon möjlighet att planera på annat sätt, så länge prognoserna visar att trafiken kommer öka. En av studiens slutsatser var att det behövs tydligare nationella mål som harmonierar med lokala mål om vad man vill uppnå med det gemensamma trafiksystemet och hur det ska utformas för att nå dessa mål, till exempel vad gäller trafikarbete. Ett ytterligare förslag var att upprätta stadstrafikmål med gemensam målbild om att exempelvis frysa eller minska biltrafikarbetet (IVL Rapport c 248). I regeringsuppdraget ”Strategisk plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet” (ER2017:07) har Energimyndigheten, Trafikverket, Boverket, Transportstyrelsen, Trafikanalys och Naturvårdsverket föreslagit att Regeringen bör besluta om ett nationellt mål för minskad biltrafik i städerna, ett så kallat stadstrafikmål. I förslaget skriver man att ett stadstrafikmål bör vara ett villkor för stadsmiljöavtal och ingå i direktiven för infrastrukturplaneringen på nationell och regional nivå. Gällande stadsmiljöavtalen anser myndigheterna vidare att de bör kopplas till tydliga åtgärder och motprestationer som parkeringsavgifter och trängselskatt. Just samverkan mellan åtgärder på statlig respektive kommunal nivå pekas även ut som viktigt i en omfattande analys av stadsmiljöavtalen i nyligen avslutat forskningsuppdrag finansierat av Trafikverket (Trivector Rapport 2017:2). Med bakgrund av ovanstående föreligger ett angeläget behov att av konkret pröva och utveckla samverkansformer och metodik för att få Trafikverket och kommunerna att leverera en bra helhetslösning. Att gemensamt utveckla och diskutera mål och styrmedel i riktning för minskad biltrafik i städer kopplat till stadsmiljöavtal eller andra former av motsvarande överenskommelser kan då vara en väg framåt. Syfte Projektets syfte är att konkret pröva och utveckla samverkansformer och metodik mellan Trafikverket och kommuner gällande möjligheter och utmaningar med gemensamma nationella och kommunala trafikmål och tillhörande åtgärder. Metodiken kommer arbetas fram i två parallella pilotprojekt med test och utvärdering av samverkansprocesser, målformuleringar, avtalsfrågor och nödvändiga åtgärder/styrmedel för arbetet med minskad biltrafik i städer kopplat till stadsmiljöavtal eller andra former av överenskommelser. Mål Projektet har som mål att leverera: - Förslag till process och metodik för arbete mellan statlig och kommunal nivå - Förslag till samarbets- och avtalsformer mellan statlig och kommunal nivå - Slutrapport (till Trafikverket) som beskriver arbete och uppnått resultat med avseende på möjligheter och utmaningar - Seminarium med beställare och relevanta parter Kopplingar till andra projekt Projektet tar sin utgångspunkt från tidigare Trafikverksfinansierade FOI-uppdrag och regeringsuppdrag. Ett aktuellt FOI-uppdrag belyser motsättningar mellan målstyrd planering och trafikprognoser utfört av IVL Svenska Miljöinstitutet och Trivector (IVL Rapport c 248). I ett annat FOI-uppdrag gällande analys av stadsmiljöavtalen pekas samverkan mellan åtgärder på statlig respektive kommunal nivå pekas ut som viktigt (Trivector Rapport 2017:2). Projektet har dock inga beroenden av nu pågående projekt, men kommer om möjligt att knyta sig till aktuella fall i region väst respektive region syd. Värde Flera nationella myndigheter har pekat på behovet av stadstrafikmål samtidigt som lokala företrädare för kommuner och Trafikverket berättar om tydliga konfliktytor med dagens planeringssystem. Projektets resultat kommer kunna vara av stort värde för såväl Trafikverket som kommuner och kommer kunna ge viktiga erfarenheter kring både process, metodutveckling såväl som möjliga resultat gällande målformuleringar och nödvändiga styrmedel. Kunskap och erfarenhet kring gjord metodutveckling bedöms kunna ge generella kunskaper och därmed vara viktig för Trafikverkets framtida arbete i samtliga regioner. Resultatet från projektet bedöms också kunna ha stor påverkan på Trafikverkets arbete med stadsmiljöavtal. Omfattning och avgränsning Projektet kommer inrikta sig på byggprojekt/planeringsskeenden som pågår i de aktuella pilotregionerna, region Väst och region Syd. Detta för att kunna uppfylla projektets mål gällnade metod- och processutveckling. Fokus kommer vidare att ligga på vägtransportsidan för att kunna belysa sambandet mellan fysisk planering i och kring tätorter samt för att utvecklingen av vägtransportsektorn är central för måluppfyllnad av trafiksektorns klimatmål. Det betyder att flyg, sjöfart och järnvägsplanering inte ingår i projektet. Effekterna av kraven är inkluderade i projektets resurs- och tidsbehov. Rapportering Projektet avrapporteras i form av en kvalitetssäkrad Trafikverksrapport. Abstract: Background Many municipalities today have politically determined targets for reduced car traffic to create a more sustainable urban environment and traffic situation in the city. At the same time, corresponding targets are lacking at regional and national level. The Swedish Transport Administration base their work on transport policy goals and traffic forecasts. Traffic forecasts point to increased car traffic, which is also used for the design of various infrastructure initiatives and when comments are to be made, for example, on municipal plans. At the same time, the Swedish Transport Administration points out in other contexts the need for car traffic to decrease. In the proposal for national transport plan for the transport system for 2018-2029 at national level, the Swedish Transport Administration writes that "In a transport system that has changed and reached the climate targets, traffic by car and truck can be expected to have decreased compared to both the forecast and the volume today". The previous research project on contradictions between goal-oriented planning and traffic forecasts conducted by IVL Swedish Environmental Institute and Trivector also shows that there are clear conflicts of interest today between national and municipal traffic planning. Interviews with traffic and urban planners showed that municipal officals often consider that the Swedish Transport Administration does not take sufficient account of local objectives in its planning and that they use forecasts in a manner that complicates municipal planning for more sustainable travel and attractive cities. The Transport Administrations officials, on the other hand, consider that they have overall objectives to provide good accessibility and often experience that they do not have the opportunity to plan otherwise, as long as the forecasts show that traffic will increase. One of the conclusions of the study was that clearer national goals were needed that harmonize with local goals on what to achieve with the common transport system and how it should be designed to achieve these goals, such as the traffic volume. An additional proposal was to establish a target for the traffic volume in urban areas with a common vision, for example, to freeze or reduce car traffic volumes (IVL Report c 248). In the government mission "Strategic plan for the conversion of the transport sector to fossil freedom" (ER2017: 07), the Swedish Energy Agency, the Swedish Transport Administration, the National Board of Housing, Building and Planning, the Transport Agency, the Traffic Analysis and the Swedish Environmental Protection Agency have proposed that the Government should decide on a national target for reduced traffic in urban areas. The proposal states that the target should be a condition to be fulfilled for urban environment agreements and included in the National Planning and Regional Planning Directives. Current urban environment agreements further the authorities propose should to be linked to clear measures and service in return such as parking fees and congestion charges. The right synergy between measures at national and municipal level is also identified as important in an extensive analysis of urban environment agreements in recently completed research projects financed by the Swedish Transport Administration (Trivector Report 2017: 2). In view of the above, there is an urgent need to specifically explore and develop forms of cooperation and methodology to enable the Swedish Transport Administration and municipalities to deliver a good overall solution. Jointly developing and discussing targets and instruments in the direction of reduced city traffic in urban areas related to urban environment agreements or other forms of corresponding agreements can then be a way forward. Purpose The purpose of the project is to specifically explore and develop forms of cooperation and methodology between the Swedish Transport Administration and municipalities regarding opportunities and challenges with common national and municipal traffic targets and associated measures. Methodology will be developed in two parallel pilot projects with testing and evaluation of collaborative processes, target formulas, contractual issues and necessary measures / instruments for the reduction of traffic in urban areas related to urban environmental agreements or other forms of agreements. Goal The project aims to deliver: - Proposals for process and methodology for work between national and municipal level - Proposals for cooperation and contractual forms between national and municipal level - Final report (to the Swedish Transport Administration) describing work and achieving results with regard to opportunities and challenges - Seminar with clients and relevant parties Links to other projects The project is based on previous funded research by the Transport Administration and government assignments. A current research project highlights contradictions between goal-oriented planning and traffic forecasts. The project was conducted by IVL Swedish Environmental Institute and Trivector (IVL Report c 248). In another research project on the urban environmental agreements points out the importance of cooperation between measures at national and municipal level (Trivector Report 2017: 2). However, the project has no dependence on current projects, but will, if possible, relate to current cases in the western and southern regions of the region. Value Several national authorities have pointed to the need for urban traffic goals, while local representatives of municipalities and the Swedish Transport Administration report clear conflict areas with today's planning systems. The project's results can be of great value to both the Swedish Transport Administration and municipalities and will be able to provide important experience regarding both process, methodology and possible results regarding formulation of target and necessary instruments. Knowledge and experience regarding method development is expected to provide general knowledge and thus be important for the Transport Administration future work in all regions. The result of the project is also expected to have a major impact on Trafikverket's work on urban environment agreements. Scope and delimitation The project will focus on construction projects / planning issues that are ongoing in the relevant pilot regions, region West and Region South. This in order to meet the objectives of the project concerned method and process development. The focus will also be on the road transport side to illustrate the connection between physical planning in and around urban areas, and that the development of the road transport sector is central to achieving the climate goal of the transport sector. This means that aviation, shipping and railway planning are not included in the project. The effects of the requirements are included in the project's resource and time plan. Reporting The project is to be reported in the form of a quality-assured Transport Administration report.
Item type:

Powered by Koha