National Transport Library Research Database

Utformning av användaranpassat informationssystem för trafikinformation på järnvägsstationer (Design of user-adapted information systems for traffic information at railway stations)

  • Rollmar, Lena
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-11-12 -- 2019-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/119293
Subject(s): Online resources: Abstract: ”Mer användbar trafikinformation och säkrare prognoser” Forskningen ska bidra till att förbättra tillgängligheten av trafikinformationen för resenärer och särskild för användargrupperna: • hörselskadade • äldre • synskadade • personer med fysisk funktionsnedsättning genom förslag på vilken trafikinformation som ska presenteras och hur/var den ska presenteras, samt hur en visuell och/eller audiell uppmärksamhetssignal ska utformas. Detta skapar förutsättningar för mer användbar trafikinformation och ökar kundnyttan. Under 2017-2018 har en FOI studie avseende ”talad information på järnvägsstationer” genomförts där ett av resultaten visade på att resenärer inte helt och hållet litar på den givna trafikinformationen på järnvägsstationer. Resultatet visade även att det finns ett behov av en uppmärksamhetssignal (visuell och/eller audiell) då ny trafikinformation finns tillgänglig för att skapa trygghet hos resenärerna, speciellt för personer inom användargrupperna hörselskadade, äldre och synskadade. Därför bör man, genom beteendevetenskaplig forskning, undersöka vilka åtgärder som är möjliga att göra för att förbättra kundupplevelsen av Trafikverkets leverans av viktig information på järnvägsstationer. FOI projektets mål är att utreda hur Trafikverket kan utveckla sin förmåga till leverans av trafikinformation genom att studera hur den visuella och audiella informationen kan förbättras utifrån olika kundgruppers förmåga att uppfatta och förstå information. Målet är också att utreda hur Trafikverket kan utveckla en uppmärksamhetssignal (visuell och/eller audiell) för att maximera resenärers uppmärksamhet om ny trafikinformation på järnvägsstationer. Projektet bör baseras på beteendevetenskaplig kunskap om hur människor tar till sig talad och visuell information samt hur audiella/visuella signaler bäst bör utformas för att skapa en god kundupplevelse. Abstract: “Enhance the usability of traffic information and provide safer traffic prediction". The research will help improve the accessibility of traffic information for travelers, especially for user groups with special needs such as: people with impaired hearing /deafness; elderly; people with impaired vision /blindness; people with physical disabilities. This should be done by proposing suggestions on what,how and where traffic information is to be presented, as well as how a visual and/or audible attention signal should be designed. This creates the conditions for more useful traffic information and increases customer benefit. During 2017-2018, a FOI study on "Spoken Information at Railway Stations" has been conducted where one of the results showed that travelers do not fully trust the given traffic information at railway stations. The result also showed that there is a need for an attention signal (visual and/or audible) that clarifies that new traffic information is available to enhance the travelers perception of security, especially for persons with special needs. Consequently, further behavioral research is needed to investigate measures to improve customer experience of the Swedish Transport Administration's delivery of important traffic information at railway stations. The objective of this FOI project is to investigate how the Swedish Transport Administration can enhance the delivery of traffic information by studying how visual and audible traffic information can be improved based on the different user groups’ ability to perceive and understand information. Further the project shall investigate and propose how the Swedish Transport Administration can develop an attention signal (visual and / or audio) to maximize travelers' attention of the accessibility of new traffic information at railway stations. The project should be based on behavioral knowledge about how people obtain spoken and visual information and how audible/visual signals should be designed to create a good customer experience.
Item type: