Abstract: FAS 1 i-projektet Prognosstyrd dynamisk vägdrift visade att med hjälp av dynamisk ruttoptimering kan man realisera beslutsstödsystemens potential genom automatisering och på så sätt ytterligare utveckla vinterväghållningsverksamheten. En möjlig besparingspotential för saltåtgärder var över 18%. För att kunna göra ytterligare besparingar har restsaltberäkning en avgörande betydelse, då aktuell saltmängd på vägen i hög grad påverkar beslutet för åtgärdsvalet. De restsaltmodeller som tas fram behöver integreras i vägväderprognoser för att till fullo kunna utnyttja beslutsstödsystem för vinterväghållningen.Abstract: The FAS-1 in Forecast-controlled dynamic road operation showed that through dynamic route optimization, the potential of decision support systems can be realized through automation, thus further developing winter road maintenance operations. A possible saving potential for salt measures was over 18%. In order to make further savings, residual salt calculation has a decisive significance, as the current amount of salt on the road greatly affects the decision for the measure of choice.
The residual salt models produced need to be integrated into road weather forecasts to fully utilize decision support systems for winter road maintenance.