National Transport Library Research Database

Vidareutveckling av beräkningsmodell för trafiksignaler med korta körfält och närliggande övergångsställe i frånfart (Methodology for Timing and Impact Analysis of Signalized Intersections)

  • Ax, Joakim
  • Movea Trafikkonsult AB, Svenskt företag eller organisation, 556435-6144
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-11-01 -- 2019-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/116305
Subject(s): Abstract: Den nuvarande versionen av signalmodellen i METKAP som ligger till grund för CAPCAL behandlar endast de vanligaste fallen av korta körfält mht fasschema, fasföljd och korsningsgeometri. Metoden behöver därför vidareutvecklas för att vara mera allmänt tillämpbar för trafiksignalprojektering. Detsamma gäller inverkan på signalanläggningens kapacitet och framkomlighet av förekomsten av närliggande övergångsställen i frånfarter.Abstract: The project enhances the current theoretical METKAP model for design, signal timing and impact analysis of signalized intersections with short turning access lanes and/or short exit lanes. The model uses queuing theory to estimate the discharge contribution by each short lane to its upstream bottleneck before it gets blocked by the adjacent through lane. Impacts of independant pedestrian crossings in downstream intersection exits are also analyzed.
Item type: