National Transport Library Research Database

BIG A2020-03 Beslutsteori i geotekniken – etapp 1: optimal överlast (BIG A2020-03 Decision theory in geotechnology - stage 1: optimal overload)

  • Spross, Johan
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-02-15 -- 2023-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/48425
Subject(s): Online resources: Abstract: Den planerade höghastighetsjärnvägen kommer sannolikt i ett flertal fall att kräva grundläggning av höga bankar på lös lera. En möjlig teknisk lösning vid ballasterat spår (t.ex. Ostlänken) är att använda vertikaldränering med överlast för att snabba på konsolideringsförloppet. Syftet med projektet är att visa hur beslutsteoretiska principer kan användas dels för att optimera valet av initial höjd på överlast, dels för att beräkna när/om det ur ett riskperspektiv är lönsamt att höja överlasten under liggtiden, baserat på utförda sättningsmätningar. Tanken är att på sikt göra beslutsteoretiska principer praktiskt användbara för olika typer av geotekniskt byggande, vilket bör ge bättre underbyggda beslut i design och utförande och därmed bättre kostnadseffektivitet. Denna första etapp är en pilotstudie, som kommer resultera i 1) en artikel i internationell vetenskaplig tidskrift, och 2) en kortare svensk rapport som diskuterar möjliga vägar framåt för användning av beslutsteoretiska modeller för andra geotekniska problem än den utredda överlasten (artikel blir bilaga). Fokus i diskussionen kommer ligga på problem relevanta för höghastighetsjärnvägen. Detta blir underlag för möjliga framtida studier i doktorand-/postdoktorprojekt.Abstract: The planned high-speed railway will likely in several cases require foundations for high embankment on soft soil. A possible technical solution for ballasted tracks (e.g. Ostlänken) is to use vertical drains together with a surcharge to increase the rate of consolidation. The purpose of this project is to show how decision-theoretical principles can be used both to optimise the choice of initial surcharge height and to assess when/if it is suitable from an economic risk-perspective to increase the surcharge height during the preloading, based on available information from settlement measurements. The long-term idea is to make decision-theoretical principles applicable to different types of geotechnical engineering structures, which should provide a stronger base for decisions in the design and execution. This should lead to better cost-effectiveness. This first pilot study will result in 1) an article in a peer-reviewed international journal, and 2) a shorter report in Swedish that discusses possible ways forward for use of decision-theoretical models for other geotechnical engineering structures than the studied surcharge. The focus in the discussion will be on problems relevant for the high-speed railway. The discussion will serve as a basis for future studies in PhD and Postdoctoral projects.
Item type: