National Transport Library Research Database

Lighting in Digital ATS - HCL Aurora Study (Lighting in Digital ATS - HCL Aurora Study)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-09-01 -- 2025-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/26160
Subject(s): Abstract: Digitaliseringen och brukares krav på sänkta kostnader inom flygtrafiktjänst har inneburit bl.a. att tjänster för regionala flygplatser i allt större utsträckning levereras från ett s.k. RTC (remote tower center), detta är bara början på moderniseringen och effektiviseringen av flygtrafiktjänst, vi konstaterar att högre automation introduceras som bygger på digitalisering av information och virtualisering av lägesbilder. Dessa lägesbilder kan förstärkas m h a fusion av data och maskinlärning. Att operatören har situationsmedvetenhet och upplever känslan av kontroll är grundläggande för att designa och tillhandahålla säkerhetskritiska tjänster. Uthållighet och hög kvalitet i den mänskliga prestationen är också viktiga karaktäristika, i denna miljö är utformningen av belysning av stort värde för uthållighet, välmående och prestation. LFV antog inriktningen på 90 talet att operativa miljöer inom flygtrafiktjänst Enroute/Inflygningskontroll tjänst ska vara dagsljusmiljöer för att ge människan bästa förutsättningar, detta var ett bra beslut som sedan fått många efterföljare och är nu en ”best practice”. Paradoxalt nog är det flygplatskontrolltjänst från traditionella torn som dragit det korta strået. Operatörer tvingas kompensera för solens upp och nedgång, väder, reflexer från rutor och tvingas därmed anpassa hur informationen visas relaterat till dagsljus. RTC däremot bedrivs idag från en kontrollerad miljö där displayer och ljussättning kan optimeras och därför uppfattas arbetsmiljön som bättre, att operatören upplever mindre trötthet och har bättre uppmärksamhet över manöverområde är saker som nämns vid utvärderingar. Reglering, EU 1035, 373, bestämmer hur en tjänsteleverantör ska förhålla sig bl.a. till stress och fatigue. Stress och fatigue har starka beroenden till belysning och design av gränssnitt mellan system och operatör samt designen av själva arbetsuppgiften.Belysningens utformning är avgörande för operatörens prestanda och uthållighet, rätt belysning vid rätt tillfälle är en regel att följa. För att förstå vad som är rätt kommer projektet att samla data från operativa enheter. Hypotesen är att rätt belysning ger positiva effekter för den mänskliga prestationen vad gäller vakenhet, uppmärksamhet, effektivitet och uthållighet. Projektet kommer att specifikt studera RTS miljöer och leverera ett koncept med riktlinjer hur belysning i säkerhetskritiska miljöer bör regleras för att maximera välbefinnande och optimera den mänskliga prestationen i termer av uthållighet, säkerhet och produktivitet. Utmaningarna är desamma för andra branscher som utövar övervakning och styrning av dynamisk information med liknande kravbild ex. styrning av sjöfart, järnvägstrafik och vägövervakning. Abstract: The future in air traffic control is characterised by increased automation, new types of functionalities and redesigned controller workplaces. For aerodrome control, the so-called Remote Tower (RT) service is the latest innovation introduced. RT means that the air traffic controller operates air traffic control services from a physically remote workstation, usually not located at the actual airport. The workplace is designed after an office-like model; however, there are indications for the presence of increased fatigue due to less daylight and inadequate lighting. Recent empirical evidence shows that lighting has a significant impact on human performance and alertness. In particular, the novel concept of Human Centric Lighting (HCL) could play an important role, as it subsumes lighting design depending on purpose and human characteristics. For example, HCL considers the effect of light that blueenriched light can improve alertness (Cajochen, 2007). Improved lighting and HCL in the operating environment could thus counteract fatigue and contribute as a novel, low-set safety measure in air traffic control. Within this project, a comparison field-study of different light settings in operational environment shall be carried out. It is compared whether an adapted lighting (higher intensity, higher blue component) has a positive effect on the alertness and performance of the control. Regular dimmed light adjustment is used as a control condition. In addition, an HCL concept for several ATS units is developed based on the data. The study is of high practical relevance and will contribute as a design piece for the future controller workplace. The results obtained and HCL developments can also be used in other transport and non-transport related areas that share the same type of control room environment (shipping, military, railway, nuclear).
Item type: