National Transport Library Research Database

Egenskapsförändringar i lös lera efter 60 års belastning med provbankar. Property changes in loose clay after 60 years of loading with test banks.

  • Andersson, Mattias
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-03 -- 2024-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/48648
Subject(s): Abstract: På Färingsö i Mälaren ligger ett av SGI:s provfält (Skå-Edeby) på lös lera. Provfältet har varit aktivt sedan 1957 och det har använts av SGI för fält- och laboratorieundersökningar samt belastningsförsök med bankar. Vid provfältet finns fem ytor som har belastats med jordfyllningar, tre av dem är jordförstärkta med vertikaldräner. Provfältet har använts under många år för långtidsuppföljning av bankar på lös lera. Detaljerade undersökningar av kvarstående porövertryck,hållfasthetsutveckling och sättningsanalyser har gjorts vid några tillfällen, varav det senaste var år 2002. Resultat från undersökningar och mätningar vid provfältet har används av forskare världen över för att kalibrera beräkningsmodeller för sättningar i lös lera. Detta projekt kommer att undersöka de geotekniska egenskaperna för dels den konsoliderade leran under bankarna och dels för den opåverkade leran utanför bankarna med ostörd provtagning samt avancerade laboratorieförsök. Projektet har möjlighet att vidareutveckla de förslag och den beräkningsmetodik som presenteras i BIG-projektet ETUB (Lundström & Dehlbom 2019) samt analysera olika fält- och laboratorieundersökningsmetoder för bestämning av leras egenskaper under befintliga fyllningslager. I projektet utförs även beräkningar av sättningar inklusive krypdeformationer och analyser av portrycksförändringar. Projektet förväntas leda till en förbättring av befintliga modeller och ett säkrare underlag vid bestämning av sättningar, stabilitet och egenskapsförändringar under befintliga bankar. Därmed ges förbättrade möjligheter, jämfört med idag, för Trafikverket och branschen att bedöma om befintliga väg- och järnvägsbankar behöver åtgärdas eller inte. Abstract: One of the Swedish Geotechnical Institutes test fields, Skå-Edeby, on loose clay are located at Färingsö at the Lake Mälaren close to Stockholm. At the test field there are five test embankments constructed of gravel soils. Some of the embankements were installed with vertical drains. The test field have been used for many years of longterm observations of consolidation processes of loose clay under test embankments. Detailed investigations of residual poreoverpressure and strength increase in the clay have been carried out just a few times, the latest occasion was during 2002. Results from soil investigations and measurements at the test field have been used by researchers around the world to e.g. calibrate calculation models for settlements in loose clay. This project will investigate both the consolidated clay under the embankments and the unaffected clay outside the embankments, with undisturbed sampling as well as advanced laboratory tests. The project can possibly develop the proposals and the calculation methodology that have proposed in the BIG-projekt ETUB (Lundström & Dehlbom 2019) and analyze different field and laboratory investigation methods for determining clay properties under existing fill layers. In the project calculations of settlements including creep deformation will be calculated and analyzes of changes in porepressures. If calculations of stability and settlements for embankments can be performed in a more relevant way than earlier, it gives opportunities for the Swedish Transport Administration and the industry to assess if existing embankments need maintenance or not.
Item type: