National Transport Library Research Database

Trafikinducerade vibrationer i byggnader - testfundament för utvärdering av jord-struktur interaktion (Traffic induced vibrations in buildings - test foundations for evaluation of soil-structure interaction)

  • Battini, Jean-Marc
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-04-01 -- 2022-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/36503
Subject(s): Online resources: Abstract: När tunga (och/eller snabba) fordon färdas på spår eller väg generas vibrationer i marken som i sin tur ger upphov till vibrationer i närliggande byggnader. Dessa vibrationer är ofta inte farliga för konstruktionen men de kan utgöra stora komfortproblem för människorna som vistas i byggnaden. Detta är ett växande problem i svenska städer eftersom man bygger alltmer i närheten av vägar eller järnvägsspår. För att kunna bestämma om man kan bygga i närheten av en väg eller järnväg mäts markvibrationer på platsen för byggnaden. Mätresultaten används för att beräkna nivån av de förväntade vibrationerna i byggnaden och utifrån detta kan man bestämma om det är möjligt att bygga och om det behövs speciella åtgärder for att minska vibrationerna i byggnaden. Denna process präglas av en väsentlig osäkerhet som detta projekt kommer att studera: överföringen av vibrationer mellan marken och byggnadens fundament. Det finns för närvarande ingen metod för att kvantifiera med noggrannhet denna interaktion, framför allt för pålade fundament, vilket är vanligt förekommande i Sverige för byggnader bredvid järnvägsspår. Idén med projektet är att bygga en teststruktur bestående av ett pålat betongfundament av realistiska dimensioner och genom avancerade geotekniska och dynamiska mätningar kopplade till numeriska analyser utveckla en metodik för att kunna modellera och kvantifiera överföringen av vibrationer mellan marken och byggnadens fundament. Resultatet från projektet kommer att vara av mycket stor betydelse för att kunna förutse överföringen av vibrationer från trafik till byggnader och kommer att bidra till en bättre integration av transportinfrastruktur i städerna där möjligheten att ha byggnader nära vägar eller järnvägar är en förutsättning för utvecklingen mot en mer hållbar urban miljö.Abstract: Heavy freight or high speed trains traveling on track generate vibrations in the ground, which in turn causes vibration in nearby buildings. These vibrations are often not dangerous for the construction, but they can pose a major comfort problem for the people staying in the building. This is a growing problem in Swedish cities because one builds more and more often close to railways. In order to determine if it is possible to build near a railway, the ground vibrations are measured at the site of the building. The measurement results are used to calculate the level of expected vibration in the building and from this on can determine if it is possible to build and if special mitigation measures to reduce vibrations in the building are necessary. This process is characterized by a significant uncertainty that this project will study: the transfer of vibrations between the ground and the foundation of the building. There is currently no method to quantify accurately this interaction, especially for piled foundation, which is often the case in Sweden for buildings next to railroad tracks. The idea of the project is to build a test piled foundation of realistic dimensions and through advanced geotechnical and dynamic measurements linked to numerical analyses develop a method to model and quantify the transmission of vibrations between the ground and the foundation of the building. The result of the project will be of great importance in order to anticipate the transfer of vibrations from trains to buildings and will contribute to a better integration of transport infrastructure in cities where the possibility of having buildings near railway tracks is essential for a development towards a more sustainable urban environment.
Item type: