National Transport Library Research Database

Förstudie: Ökad kapacitet för tunga fordon hos befintliga vägbroar - Förfinad modell för att beräkna fordonsdynamiska effekter

  • Plos, Mario
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-04-01 -- 2021-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2020/36935
Subject(s): Online resources: Abstract: De senaste årens utveckling av lastbilar har medfört en ökad komfort för yrkesmän i transportbranschen. En av orsakerna till detta är att luftfjädring används på tunga fordon vilket kontinuerligt anpassar lastbilens fjädring efter lastvikt. Vår bedömning är att detta också har positiv inverkan på anläggningskonstruktioner eftersom fordonets dynamiska effekter minskar. Ett ökat samarbete mellan fordons- och anläggningsindustrin skulle således medföra att vi utnyttjar våra befintliga konstruktioner mer effektivt. Vid dimensionering av vägbroar beaktas trafiken normalt som en statisk last. För att inkludera effekten från att trafiken rör sig multipliceras lasten med ett dynamiskt tillskott. Denna faktor påverkas av fordonets och brons dynamiska system, samt ojämnheter i vägbanan. I gällande normer för klassningsberäkningar i Sverige utvärderas förstoringsfaktorn enligt en empirisk formel som beror på brons bestämmande längd och fordonets största tillåtna hastighet. Denna metod förmodas vara väldigt konservativ för vissa fordon och broar eftersom ekvationen inte inkluderar alla relevanta parametrar. I den föreslagna förstudien kommer det att göras en ”state-of-the-art” litteraturstudie, samt utföras numeriska simuleringar för ett par broar. Detta ska åstadkommas med förfinade beräkningsmodeller som inkluderar fordon-brointeraktion, samt ojämnheter i vägbanan. En minskad dynamisk förstoringsfaktor har en positiv inverkan på miljön eftersom en befintlig bro kan tillåtas att trafikeras med tyngre trafik utan att den behöver bytas ut eller förstärkas. Resultatet från förstudien kommer att presenteras i en teknisk rapport som kommer ligga som grund för framtida projektansökningar. Det långsiktiga målet är att för vägbroar utveckla en förenklad modell för att beräkna den dynamiska förstoringsfaktor. Till skillnad från den modell som finns i normen idag ska den nya modellen beakta fordonets och brons dynamiska system.
Item type: