National Transport Library Research Database

Branschgemensamt Digitalt Anlöp – fas I (Industry Common Digital Call - Phase I)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-02-01 -- 2021-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2020/18467
Subject(s): Abstract: Digitalisering är ett strategiskt medel för att effektivisera processen vid fartygsanlöp, där informationsutbytet fortfarande sker manuellt till stor del. Ökad informationsdelning i realtid skapar också förutsättningar för mer optimerade fartygsanlöp som skapar förutsättningar för minskade emissioner och klimatpåverkan. En rad branschaktörer går i detta projekt samman för att genomföra ett antal casestudier som exemplifierar de ingående aktörernas problemområden. Tillsammans utgör de specifika tjänsterna en delmängd av den potential som partnerna vill uppnå i ett gemensamt långsiktigt samarbete inom området Digitalt Anlöp. Samverkan med och mellan aktörerna i transportkedjan är en förutsättning för effekter på bred front. Initialt ingår branschorganisationer (Sveriges Hamnar, Sveriges Skeppsmäklareförening och Näringslivets transportråd) och deras medlemmar, såsom exv. Gävle hamn, Norrköpings hamn, Göteborgs hamn, Stockholms hamnar, Preem och Shorelink. Från myndighetssidan ingår Sjöfartsverket och SMHI. Från industrin deltar SAAB. Abstract: Digitization is a strategic means of streamlining the port call process, where the information exchange is still to a large extent manual. Increased real-time information sharing also creates the conditions for more optimized port calls, which creates the conditions for reduced emissions and climate impact. In this project, a number of maritime stakeholders are joining forces to carry out a number of separate case studies that exemplify the participating stakeholder’s areas of concern highlight the potential of a Digital Port Call Process. Collaboration with and between the players in the transport chain is a prerequisite for effects on a broad front. Initially, there are maritime associations (Swedish Ports Association, the Swedish Ship Agents Association and the Swedish Transport Council) and their members, such as Port of Gävle, Port of Norrköping, Port of Gothenburg, Port of Stockholm, Preem and Shorelink. From the public sector, the Swedish Maritime Administration and SMHI is initially participating. From the industy, SAAB participate. Through service development and an initial process review, the project will provide direct results as well as experiences of new ways of collaboration. The individual services make up a small part of the greater potential the partners will achieve through long-term collaboration.
Item type: