National Transport Library Research Database

Långtidssättningar och förkonsolideringstryck hos norrländska sulfidjordar (Long term settlements and preconsolidation pressure in sulphide soils in northern Sweden)

  • Westerberg, Bo
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: Banverket ; 2008-01-01 -- 2012-12-31 ; 1600000 kronorRegistration number:
  • Banverket HK 061487/AL50
Subject(s): Abstract: Forskningsprojektet avses genomföras i anslutning och i samverkan med pågående eller planerade infrastrukturprojekt längs norrlandskusten, där samma problemställningar som för aktuellt forskningsprojekt kan identifieras. Forskningen förväntas vara till nytta i de aktuella infrastrukturprojekten samtidigt som viktig ny kunskap vinns för framtida projekt samt för andra befintliga konstruktioner. För olika järnvägs- och vägbankar genomförs instrumentering och installation av mätutrustning och mätningar av deformationer och portryck utförs under en längre tid. Projektet förväntas leda till förbättrade möjligheter att i aktuella jordtyper (främst sulfidjordar) förutsäga konsolideringsförlopp och totala sättningar som kan uppkomma för en geokonstruktion under dess livslängd. Genom den ökade kunskapen om förkonsolideringstryck och krypegenskaper hos aktuella jordtyper (sulfidjord huvudsakligen) underlättas valet av grundläggningsmetod och/eller markförstärkningsmetod för järnvägar, vägar och andra konstruktioner.Abstract: The research project is planned to be conducted in conjunction with ongoing or planned infrastructure projects along the coastal regions of northern Sweden, for which the same question of problems can be identified as in the research project. The suggested research is expected to support the infrastructure projects as well as giving important new knowledge for future projects and other existing constructions. For different railroad and road embankments installation of measuring equipment is carried out and measurements of deformations and pore pressures conducted for long time periods. For the investigated soil types, mainly sulphide soils, the research project is expected to give improved possibilities to prognosticate the course of consolidation and the total settlements developed for a geotechnical construction during its designed life time. Increased knowledge of preconsolidation pressure and creep properties in the investigated soil types (sulphide soils primarily) will facilitate the choice of foundation method and/or soil reinforcement method for railroad embankments, roads and other constructions. Sulphide soil is the dominating fine-grained soil type in the coastal regions of northern Sweden where it can be found from the city of Gävle in the south to the city of Haparanda in the north, a distance of about 900 km.
Item type: