National Transport Library Research Database

Predictive Movement (PM), A Novel Technique for Reducing Transom Stern Hull Resistance (Predictive Movement (PM), A Novel Technique for Reducing Transom Stern Hull Resistance)

  • Andersson, Karl
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-03 -- 2021-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/131505
Subject(s): Online resources: Abstract: Predictive Movement syftar till att etablera en digital plattform med affärsmodeller och en uppsättning aktörer för samordnade paket-, brev- och persontransporter. Lösningen avses i första omgången utvecklas för Sveriges gles- och landsbygder och kommer testas i 4 kommuner: Pajala, Arjeplog, Ljusdal och Västervik. Autonoma transporter avses också integreras så att möjligheter med drönare integreras i lösningen. Tillämpningarna är steg i utvecklingen av en institutionell innovation, ett nytt sätt att tänka mobilitet. Spelplanen ritas om i storstad lika väl som på landsbygden. Innovationen tillämpar metoder som gjort företag som Google och Amazon framgångsrika: digitala plattformar, individuella relationer producenter/användare, proaktiv anpassning av information, utbud och incitament. Om ingenting görs kommer Google/Didi/Amazon inte ha några problem att om några år lansera självkörande bilar som är producerade i Kina/USA som sliter på våra vägar och skjutsar runt våra medborgare och paket men utan skatteintäkter och ingen konkurrens uppstår eftersom de styrs helt utanför vår demokratiska insyn/kontroll. Dynamisk samordning av transportslagen ger ökad effektivitet och miljövänligare, klimatanpassad transportsektor. Ledig kapacitet tas tillvara, latent efterfrågan aggregeras och skapar ett utbud där situationen för resenärer och transportörer förbättras ju mer marknadsplatsen används: mindre köer, stress, bättre utbud, tidshållning och bekvämlighet. För att få de positiva effekter som beskrivs behövs en systemansats som inkluderar infrastrukturen. Vår plattform kommer att fungera som en gemensam transaktionsyta för alla lokala transporter, en digital marknadsplats för person- och godstransporter.Abstract: Predictive Movement aims to establish a digital platform with business models and a set of actors for coordinated parcel, letter and passenger transport. Initially, the solution is intended to be developed for sparsely populated and rural areas and will be piloted in 4 municipalities: Pajala, Arjeplog, Ljusdal, and Västervik. Autonomous transport will also be explored so that opportunities with drones are integrated into the solution. The applications are steps in the development of institutional innovation, a new way of thinking about mobility. The game plan is redrawn in big cities and in the countryside. The innovation applies methods that have made the big players successful; digital platforms, individual producer-user relationships, proactive customisation of information, offerings and incentives. Dynamic coordination of the transport types provides increased efficiency and more environmentally friendly, climate-adapted transport sector. Free capacity is utilised, latent demand is aggregated and a supply s created, the situation for travellers and transporters is improved the more the marketplace is used: less queues and stress, increased convenience, timeliness and supply. An equal and fair transport system can be created. The public sector produces the basic services that all transport depends on: location on streets, roads, in local public transport. This is overlooked. Instead, the vehicles are considered: latently shared, electrified, autonomous. To realise the positive effects, a system approach is needed that includes the infrastructure. The platform has the potential to act as a common transaction space for all local transport, a digital marketplace for passenger and cargo transport.
Item type: