National Transport Library Research Database

Advanced Auto Planner

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-04-01 -- 2021-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2019/120148
Subject(s): Online resources: Abstract: Automation anses vara en av de viktigaste hörnpelarna för transportsektorn och dess betydelse förväntas öka stadigt i takt med teknikens utveckling särskilt inom området artificiell intelligens (AI) och moderna machine learning metoder. Det är en viktig investering för framtidens flygledning för att med bibehållen säkerhet och kvalitet öka effektiviteten för det svenska luftrummet i takt med ökad luftrums-trafikering. Advanced Auto Planner projektet ska med moderna AI och Machine learning metoder utveckla en Minimum Viable Product, (MVP) med uppgift att autonomt hantera en luftrumssektor i svenskt luftrum. Utvecklingsarbetet sker i samarbete med områdesexperter ifrån extern leverantör. Projektets resultat förväntas bevisa och demonstrera hypotesen om att det är möjligt att effektivt och säkert flygtrafikleda autonomt för Enroute flygningar. MVP ska i 4-dimensioner (3D och tid) trafikleda simulerade flygplan i en simulerad realistisk miljö i svenskt En-route luftrum. Flygplan skall identifieras av systemet vid dess inträdespunkt i sektorn och trafikledas på ett flygsäkert sätt till den avsedda utgångspunkten från sektorn i enlighet med färdplan. Systemet skall hantera konflikter korrekt och säkert utan att skapa nya konflikter eller leda in flygplanet i otillbörligt luftrum. AI agenten (MVP) skall trafikleda flexibelt och naturligt för att anpassa sig till den verkliga miljön. Systemet skall säkerställa minsta möjliga försening och/eller kostnadspåverkan för flygbolaget samt flygleda med ett hanterligt antal rörelsejusteringar (exempelvis utan att överbelasta radiolänken). Prestanda verifieras genom mätvärden i systemet (KPIer), tex säkerhet, effektivitet, robusthet, miljöpåverkan och HMI (Human Machine Interface). Abstract: Together with our external supplier we will collaboratively design, build and deploy a Minimum Viable Product (MVP) solution that will prove the hypothesis that it will be possible to successfully navigate simulated aircraft across a single airspace sector in Sweden automatically. Every aircraft should be identified by the system at the relevant entry point and safely delivered to their intended exit point according to their flight plan and in the process the system should handle any conflicts correctly and safely without creating additional conflicts or to navigate aircraft into unauthorized airspace. The system should be able to navigate aircraft in a flexible way in order to adjust to the real world environment in a natural manner. The system should also provide the least (common) delay and/or cost impact to the airline and manage the airspace with a manageable (e.g. from a voice radio link perspective) amount of actions.
Item type: