National Transport Library Research Database

BVFF 2019:01 06 Ballastberoende slitage på asfalt och betong, prallstudie (Ballast depending on wear on asphalt and concrete, Prall study)

  • Bjurström, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-01-01 -- 2020-04-01 Registration number:
  • Trafikverket 2019/25298
Subject(s): Online resources: Abstract: Krav på nötningsmotstånd hos den grövre ballastfraktionen ställs ofta vid byggnation av nya vägar eller läggning av nya slitlager. Kravet brukar gälla kulkvarnsvärde (kkv) och varierar beroende på till exempel trafikmängd på den aktuella vägen. Ibland finns sten att tillgå som har ett annat kkv (bättre eller sämre) jämfört med uppställt krav men som också kommer till ett annat pris och med ett annat nötningsmotstånd. Det kan således finnas ett ekonomiskt incitament att blanda flera stenkvaliteter i ett försök att få en stenblandning med ett genomsnittligt kkv som fortfarande når den efterfrågade kvaliteten. Det är däremot inte klarlagt hur en sådan blandning av stenkvaliteter egentligen påverkar beläggningens totala nötningsmotstånd. Det finns erfarenheter från betongsträckan E4 Uppsala som antyder att en sådan blandning kan ge markant högre slitage på vägen än förväntat. Därför är det av vikt att undersöka hur blandning av stenkvaliteter påverkar slitaget hos såväl betong- som asfaltsbeläggningar. Syftet med studien är att undersöka hur blandning av två olika ballastkvaliteter påverkar nötningsmotståndet hos vägbeläggningen. Olika procentandelar av en sämre och en bättre stenkvalitet kommer att blandas för att utgöra ballasten i ett antal provkroppar som sedan testas i Prall. Tanken är vidare att kunna utröna ifall man kan fastställa ett samband mellan stenkvaliteternas procentandelar i ballastblandningen och nötningsmotstånd. Abstract: Requirements for abrasion resistance of the coarser ballast fraction are often set when building new roads or laying new wear layers. The requirement usually applies to ball mill value (kkv) and varies depending on, for example, the amount of traffic on the current road. Sometimes there are stones available that have a different quality (better or worse) compared to set requirements, but also come at a different price and with another resistance to wear. Thus, there may be an economic incentive to mix several stone qualities in an effort to get a stone mix with an average queue still reaching the required quality. However, it is not clear how such a mixture of stone qualities actually affects the coating's total abrasion resistance. There is experience from the concrete stretch E4 Uppsala which suggests that such a mixture can give significantly higher wear on the road than expected. Therefore, it is important to examine how the mixing of stone qualities affects the wear of both concrete and asphalt coatings. The purpose of the study is to investigate how mixing two different ballast qualities affects the abrasion resistance of the road surface. Different percentages of a poorer and a better stone quality will be mixed to form the ballast in a number of test specimens which are then tested in Prall. The idea is furthermore to be able to ascertain whether one can establish a connection between the percentages of stone qualities in the ballast mixture and abrasion resistance.
Item type: