VTI National Transport Research Database

Kommunal implementering av användarstöd för sopsaltning på gång- och cykelvägar (Municipal implementation of user support systems for sweep-salting of footpaths and cycleways)

  • Niska, Anna
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Formas ; 2019-11-01 -- 2021-10-31 ; 2 000 000 kronorRegistration number:
  • Formas 2019-00242
Subject(s): Abstract: Som en viktig del i att tillhandahålla säkra, ekonomiskt överkomliga, tillgängliga och hållbara transportsystem för alla, har stora satsningar gjorts över hela landet för att öka andelen resor med cykel, året runt. Då olycksstatistiken pekar ut halka på vinterväglag och på rullgrus som orsak till singelolyckor behövs dock vinterväghållningsmetoder som tar hänsyn till detta. Ett stadigt växande antal kommuner använder därför sopsaltning som inte använder sand/grus men motverkar tillfrysning med saltning. Metoden skiljer sig från traditionella metoder varför det finns stor förbättringspotential, inte minst för att säkra den miljömässiga hållbarheten. De trettiotal kommuner som idag använder metoden kan betraktas som ett antal fullskaleförsök, men på grund av att driftsrekommendationer och enhetliga uppföljningssystem saknas kommer erfarenheterna inte övriga väghållare till gagn. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) levererar inför vintersäsongen 2019/20 vetenskapligt framtagna driftinstruktioner och en saltmall för sopsaltning som tas fram inom ramen för ett pågående forskningsprojekt (VINNOVA) i samarbete med Karlstads kommun. Inom detta FORMAS-projekt implementeras ett användarstöd för driftinstruktionen och saltmallarna samtidigt som den fortlöpande erfarenhetsåterföringen säkras, väghållarna emellan. Dessutom vidareutvecklas sopsaltmetoden inom projektet, i samarbete mellan forskare och kommuner, i syfte att skräddarsy den även för fotgängare och trottoarer.Abstract: s an important part of providing safe, economically affordable, accessible and sustainable transport systems for all, major investments have been made throughout the country to increase cycling, all year-round. However, since single bicycle accidents often occur due to skidding on ice, snow or gravel, a higher winter maintenance service level is needed. A growing number of municipalities therefore use sweep-salting that does not involve gravel but salt for anti-icing. There is a great potential for improvement of the method, not least to ensure environmental sustainability. The thirty municipalities that currently use the method can be regarded as a number of full-scale trials, but due to the lack of operational recommendations and uniform monitoring systems, their experience will not benefit other road owners. The Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI) delivers scientifically based operating instructions and a salt template for sweep-salting, produced within the framework of an ongoing research project (VINNOVA) in collaboration with Karlstad Municipality before the winter season 2019/20. Within this FORMAS project, a user support is implemented for the operating instructions and the salt templates at the same time as the continuous experience feedback is secured. In addition, the sweep-salting method is further developed within the project, in collaboration between researchers and municipalities, in order to customize it to pedestrians and pavements.
Item type:

Powered by Koha