National Transport Library Research Database

Säkerhetsförarens förutsättningar att ingripa - en pilotstudie med fokus på trötthet/uppmärksamhet (Safety driver’s capability to act - a pilot study with focus on driver alertness/attention)

  • Anund, Anna
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2019-11-01 -- 2020-06-30 ; 280 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2019-03104
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Målet är att studera effekten på säkerhetsförarens vakenhet och uppmärksamhet under ett arbetspass i en automatiserad elektrifierad buss som trafikerar ett urbant område i daglig trafik. Datainsamlingen sker i Linköping vid Mobilitetsplattformen ELIN. Ett 10 tal förare förses med fysiologisk utrustning och ögonrörelsesystem för att studera hur förares vakenhet och uppmärksamhet påverkas under arbetet som övervakare och aktör vid säkerhetskritiska situationer. Resultaten kommer att användas för att ta fram riktlinjer/utbildn. för att säkra att förare kan agera när så krävs. Förväntade effekter och resultat: Erhållen kunskapen kommer att inkluderas i Transdevs förarhandbok för säkerhetsförare i automatiserade små bussar och i den utbildning som Transdev tillhandahåller till sina förare. Vidare kommer ett förslag till design av förarstöd att utvecklas. Designen utgår från befintliga förarstödssystem för förartrötthet och uppmärksamhet där systemet anpassas till förarens nya övervakande roll. Utgångspunkten är ett Human factors perspektiv i syfte att ha ”föraren i loopen”. Upplägg och genomförande: Studien omfattar en datainsamling och analys av säkerhetsförares vakenhet och uppmärksamhet. I studien kommer inte vakenhet och uppmärksamhet att manipuleras utan datainsamlingen sker som en så kallad naturalistisk studie. Totalt kommer data samlas in från de ca 10 säkerhetsförare som arbetar i de 2 autonoma bussar som ingår in mobilitetsplattformen ELIN. Förarens vakenhet och uppmärksamhet avgörs med fysiologiska mätningar, ögon kameror och självrapporterad sömnighet. Förarens hälso-/sömn-status mäts 3 dagarna före datainsamlingen. Etikprövning kommer att ske.Abstract: Purpose and goal: The goal is to study the effect on the safety driver´s alertness and attention during a work session in an automated electrified bus that operate an urban area in daily traffic. The data collection takes place in Linköping at the mobility arena ELIN. A number of drivers are provided with physiological equipment and eye movement systems to evaluate how drivers´ alertness and attention are affected during work as a supervisor and as an operator in safety-critical situations. The results will be used to develop guidelines / training to ensure that drivers can act when required. Expected results and effects: The acquired knowledge will be included in Transdev´s driver´s guide for safety drivers in automated small buses and in the training that Transdev provides to its drivers. Furthermore, a proposal for the design of driver support will be developed. The design is based on existing driver support systems for driver fatigue and attention where the system is adapted to the driver´s new supervisory role. The starting point is a Human factors perspective in aim to have "the driver in the loop". Approach and implementation: The study includes a data collection and analysis of security drivers´ alertness and attention. Wakefulness and attention will not be manipulated, but the data collection takes place as a so-called naturalistic study. In total, data will be collected from the approximately 10 safety drivers working in 2 autonomous buses (ELIN mobility platform). The driver´s alertness and attention is determined by physiological measurements, eye trackers and self-reported sleepiness. The driver´s health/ sleep will be measured 3 days prior to data collection. Ethical approval is needed.
Item type: