National Transport Library Research Database

Körbarhetsanalyser i tågsimulator ger möjlighet att i förväg prova infrastruktur (Analysis of driveability with train simulators allows pre-testing of infrastructure)

  • Thorslund, Birgitta
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2019-04-15 -- 2022-04-14 ; 2 330 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2019-01133
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Syftet är att genom studier i tågsimulatorer bestämma körbarheten för olika projekteringar och undvika felprojekteringar redan i designfasen. Målet är validerade metodologier för körbarhetsanalyser, vilket innebär att före implementering kunna säkerställa att den nya infrastrukturen kan användas säkert, effektivt, och hållbart. Förväntade effekter och resultat: Projektet bidrar till innovationer för att optimera livslängden av transportinfrastruktur, hållbara konstruktionslösningar, lösningar för effektivare drift och underhåll, effektivare tekniker, processer och tillämpningar inom transportinfrastruktur, effektivare verktyg för planering, produktion, tillståndsbedömning och uppföljning, förslag till anpassning av regelverk samt teknik för bättre arbetsmiljö. På sikt vinster genom innovativa lösningar och metoder, ökad konkurrenskraft samt ökad effektivitet för Sveriges transportinfrastruktur. Upplägg och genomförande: AP1: Litteraturstudie, workshop och klargörande av state-of-the-art över området. AP1 resulterar i förslag på metodologi för att genomföra körbarhetsanalyser samt en vetenskaplig artikel. AP2: Metodologin från AP1 provas i VTI:s tågsimulator. Både kör- och fordonsbeteende kommer att registreras för olika tunga tåg. AP2 genererar också minst en vetenskaplig artikel. AP3: Baserat på AP2 utvecklas en förarmodell, vilken inkluderas i metodologin från AP1 varpå en valideringsstudie genomförs. AP3 genererar en uppdaterad metodologi samt en vetenskaplig artikel.Abstract: Purpose and goal: The aim is to determine the driveability of different design projects by means of studies in train simulators and to avoid error design already in the design phase. The goal is validated methodologies for executability analyzes, which means that before implementation can ensure that the new infrastructure can be used safely, efficiently and sustainably. Expected results and effects: Contributes to innovations to optimize the life of transport infrastructure, sustainable design solutions, solutions for more efficient operation and maintenance, more efficient technologies, processes and applications in transport infrastructure, efficient tools for planning, production, permit assessment and follow-up, regulatory adaptation proposals and technology for better working environment. In the long run, gains through innovative solutions and methods, increased competitiveness and increased efficiency for Sweden´s transport infrastructure. Approach and implementation: AP1: Literature study, workshop and clarification of state-of-the-art. AP1 results in proposals for methodology for conducting executability analyzes and a scientific article. AP2: Methodology from AP1 is tested in VTI´s train simulator. Both driving and vehicle behavior will be registered for different heavy trains. AP2 also generates at least one scientific article. AP3: Based on AP2, a driver model is developed, which is included in the methodology from AP1, after which a validation study is carried out. AP3 generates an updated methodology and a scientific article.
Item type: