National Transport Library Research Database

Lokförarsimulering som verktyg för att reducera järnvägens partikelemissioner (Train driving simulation as a tool to reduce railway particle emissions)

  • Torstensson, Peter
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2018-06-18 -- 2018-12-18 ; 300 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2018-00646
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Utvecklingen av ett verktyg vars syfte är att minska järnvägens påverkan på hälsa och miljö förberedes. Projektet vidareutvecklade funktionaliteten hos VTIs tågsimulator så att slitaget på bromsblock och hjullöpbanor under bromsning kan uppskattas. Vidare förberedes för en framtida implementering av en modell för partikelemissioner i tågsimulatorn. Förväntade effekter och resultat: Projektet har möjliggjort att uppskatta slitaget orsakat på bromsblock och hjullöpbanor baserat på data insamlad under tågsimulering. En litteraturgenomgång inriktad på järnvägens partikelemissioner har utförts. Med hjälp av denna har ytterligare behov, i form av experimentella mätningar och matematisk modellutveckling, för att ta fram en metod att uppskatta järnvägens partikelutsläpp med identifierats. Upplägg och genomförande: Innehållet i genomförbarhetsstudien var uppdelat på totalt fem arbetspaket. Tre av dessa bestod av att (1) utveckla en förenklad modell för bromsslitageprediktion, (2) koppla denna till tågsimulatorn och (3) demonstrera dess funktionalitet med data från tågsimulatorn. I de två resterande arbetspaketen kombinerades litteraturstudier med beräkningar för att skaffa underlag inför det fortsatta arbetet i ett kommande forsknings och innovationsprojektet.Abstract: Purpose and goal: The ultimate goal was the development of a tool to reduce the railway’s impact on the environment and human health. The project aim was to further develop the train driving simulator of VTI to assess the damage generated during tread braking. The future development of a model to predict non-exhausted particle emission during train simulation was prepared. Expected results and effects: The project has enabled to estimate the amount of wear on the brake blocks and the wheel treads that results from a train driving simulation. A literature study focused on the railway’s particle emissions has been performed. Based on this, additional requirements for the development of a model to predict particle emissions have been identified. Approach and implementation: The content of the feasibility study was divided into five work packages. Three separate work packages considered (1) the development of an approximate model to estimate the wear generated during braking, (2) its interface to the existing train driving simulator and (3) the demonstration of its functionality using data obtained from the train driving simulator. In two additional work packages literature studies and numerical calculations were performed in order to prepare for a subsequent research and innovation project.
Item type: