Abstract: Syfte och mål: Syftet är att utveckla en modell för samhällsekonomisk optimering av priser och utbud för parkering och kollektivtrafik i städer, för att anpassa dessa efter efterfrågans variationer i tid och rum. Projektet ska fördjupa analysen av beläggningen på bussarna, av olika prissystem för kollektivtrafik, samt av hur avgifter på parkering påverkar efterfrågan på bilresor med destination inre i olika delar av Uppsala. Förväntade effekter och resultat: Tidigare resultat tyder på att en optimering av kollektivtrafikutbud och priser leder till en betydande samhällsekonomisk vinst. Denna består främst i minskade kostnader för utbud som delvis vägs upp av lägre priser. Projektet genomförs i sju steg, som vardera motsvaras av ett working paper: känslighetsanalyser; variation i beläggning; kartläggning och analys av effekter parkeringsavgifter; kartläggning av sociala grupper; optimal transportpolicy; fördelningseffekter för inkomstgrupper; översikt av nya betal- och prissystem. Upplägg och genomförande: I detta projekt fördjupas, förfinas och kvalitetssäkras indata till BUPOV, nya innovativa biljettsystem analyseras, och förslag till implementering utformas i samråd med UL. De viktigaste förbättringarna av modellen som föreslås är förbättrade data för beläggning i bussar vid olika tider och delar av nätet, för parkering och för olika gruppers priskänslighet. Den uppdaterade modellen används sedan för att analysera effekterna av nya innovativa biljettsystem och förslag till implementering utformas i samråd med Kollektivtrafikförvaltningen UL.Abstract: Purpose and goal: The aim is to develop a model for welfare optimization of prices and supply for parking and public transport in cities, to adapt these to the variations of demand in time and space. The project will deepen the present analysis of the occupancy of the buses; different price systems for public transport; and of how parking charges affect the demand for car journeys with destinations in various parts of Uppsala. Expected results and effects: Previous results indicate that the optimization of public transport supply and prices can generate considerable increases in welfare. This gain consists primarily of reduced cost of supply, partly offset by lower prices. The project is implemented in seven stages, each corresponding to a working paper: sensitivity analyzes; variation in occupancy; mapping and analysis of effects parking charges; mapping of social groups; optimal transport policy; distribution effects for income groups; overview of new payment and pricing systems. Approach and implementation: In this project, we refine and quality-assure the input data to BUPOV, new innovative ticketing systems are analyzed, and proposals for implementation are designed in consultation with UL. The most important improvements to the model proposed are improved data for occupancy in buses at different times and parts of the network, for parking and for the price sensitivity of different groups. The updated model is then used to analyze the effects of new innovative ticketing systems and proposals for implementation are designed in consultation with Public Transit Department UL.