National Transport Library Research Database

Framtidens tidtabelläggning (Time-tabling for the future)

  • Nilsson, Jan-Eric
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2017-11-01 -- 2020-02-28 ; 2 810 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2017-03267
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Detta projekt utgår från att det idag saknas optimeringsstöd för att etablera den tidtabell som ger samhälle största möjliga nytta av tillgänglig infrastruktur. Projektets syfte är att genomföra en pilotstudie som prövar en metod som gör det möjligt att fylla detta gap. Förväntade effekter och resultat: Den omedelbara nyttan av den föreslagna pilotstudien är att i en avgränsad del av ett järnvägsnät demonstrera att en optimeringsmodell existerar som kan ta fram en optimal lösning. Efter det att ett sådant resultat etablerats återstår ett utvecklingsarbete innan den färdiga produkten kan användas. Projektresultat: a. En uppsats avsedd för vetenskaplig publicering b. Ett dokument som klargör den generella tillämpligheten hos förfarandet c. En kort promemoria för att redovisa resultaten för beslutsfattare. Upplägg och genomförande: Projektet genomförs i fem steg, de tre första stegen genomförs parallellt under projektets första del: 1. Kvalitetssäkring av gångtidsuppgifter: För varje tågtyp och delsträcka behövs ingångsvärden för optimeringen. Milstolpe: Matris med gångtider. 2. Anpassning av optimeringsalgoritmen. Milstolpe: Körbar programvara 3. Kommunikation med inblandade aktörer inför arbetet med tidtabelläggningen. 4. Kommunikation under processens gång. Milstolpe: En tidtabell som jämförs med Trafikverkets motsvarighet. 5. Resultatrapportering.Abstract: Purpose and goal: The starting point is that there is no optimization support today to establish a timetable that gives society the greatest possible benefit from available infrastructure. The purpose of the project is to perform a pilot study which tests a method that makes it possible to fill this gap. Expected results and effects: The immediate benefit of the pilot study, is to demonstrate in an enclosed part of the rail network, that an optimization model exists and can provide an optimal solution. After such a result is established, a development work remains before the finished product can be used. Project results: a. A paper intended for scientific publication b. A document clarifying the general applicability of the method c. A brief memorandum for reporting the results to decision makers. Approach and implementation: The project is carried out in five steps, the first three steps are carried out in parallel during the first part of the project: 1. Secure the quality of hourly data: Initial values for the optimization are required for each train type and rail block. Milestone: Matrix with running times. 2. Adaptation of the optimization algorithm. Milestone: executable software 3. Communication with involved actors in the field of train path allocation. 4. Communication during the process. Milestone: A timetable comparing with the Swedish Transport Agency´s equivalent. 5. Results.
Item type: