National Transport Library Research Database

Sustainable traffic of autonomous vehicles in smart-parking management

  • Nåbo, Arne
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2017-10-20 -- 2019-12-31 ; 880 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2017-03028
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: Det övergripande målet för projektet var att demonstrera hur uppkopplade fordon och smarta sensorer på parkeringar kan användas för att koordinera trafik till parkeringar. Optimeringar av färdväg och val av parkering kommer att minimera trafikträngsel och maximera utnyttjandet av parkeringar. Smart Park utvecklades i syfte att minimera restid och maximera chansen att hitta en ledig parkering. Smart Park använder data från den uppkopplade infrastrukturen och parkeringar, och använder en optimeringsalgoritm som baseras på en beslutsprocess innehållande flera kriterier. Förväntade effekter och resultat: Smart-Park algoritmen simulerades och utvärderades i Kistaområdet i Stockholm. Dessutom simulerades ett normalt sökande efter parkering, kallat ”Blind-Park”. Smart-Park och Blind-Park jämfördes med varierande antal parkeringsplatser i parkeringsområdet, samt under varierande trängsel i trafiken. Simuleringsresultaten visar på en klar fördel för Smart Park-algoritmen, oavsett trafikintensitet eller tillgång på lediga P-platser. Smart-Park och Blind-Park visades också i ett trafiksimuleringsverktyg, SUMO där simuleringsresultatet bekräftades. Upplägg och genomförande: Högskolan i Skövde och VTI stod för utveckling, test och utvärdering av parkeringsalgoritmen. Stockholms Stad bidrog med trafikstatistik och Stockholm parkering med parkeringsstatistik. Gemensamt genomfördes analys över lämplig fallstudie i Stockholmsområdet. Tester av algoritmen genomfördes som simuleringar under olika betingelser av trafikintensitet och tillgänglighet på parkeringsplatser. Arbetet genomfördes i form av projektmöten och redovisning i form av seminarier och presentationer samt en artikel och en rapport.Abstract: Purpose and goal: The overall aim of the project was to demonstrate how connected vehicles and smart sensing of parking infrastructure can be used to coordinate parking traffic. Optimization of routes and parking lot selection will be utilized to minimize congestions and maximize parking utilization. A Smart Park algorithm was developed with the purpose to minimize travel time and maximize the chances to find an available parking spot. Smart park uses data from the connected and smart parkings and road infrastructure, using an optimization algorithm based on a multicriteria decision-making process. Expected results and effects: The Smart-Park algorithm was simulated and evaluated in the Kista area of Stockholm. In addition, a normal search for a parking was simulated, called the "Blind-Park". Smart-Park and Blind-Park were compared with varying numbers of free parking spaces in the parking area, as well as under varying traffic congestion. The simulation results show a clear advantage with Smart Park-algorithm, regardless of traffic intensity or availability of vacant parking spots. Smart-Park and Blind-Park were also shown in a traffic simulation tool, SUMO, where the simulation results were confirmed. Approach and implementation: The University of Skövde and VTI were responsible for the development, testing and evaluation of the parking algorithm. Stockholms Stad contributed with traffic statistics and Stockholm parkering with parking statistics. Joint analysis was carried out to find a suitable case study in the Stockholm area. Tests of the algorithm were conducted as simulations under different conditions of traffic intensity and availability in parking lots. The work was carried out through project meetings and reporting as seminars and presentations, and also an article and a report.
Item type: