National Transport Library Research Database

ViVA II Virtual Vehicle Safety Assessment Step 2: Open Source Human Body Models and Crash Testing

  • Linder, Astrid
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2017-04-01 -- 2020-03-31 ; 3 100 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2016-03353
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: Syftet med ViVA II var att slutföra utvecklingen av världens första öppet tillgängliga virtuella modell ViVA F50 för simuleringar av människan i fordonsolyckor. Detta gjordes. Ett ytterligare syfte var att använda ViVA F50 v2 för utvecklingen av en ny, unik krockdocka av en genomsnittlig kvinna avsedd för utvärdering av whiplashskydd som utvecklas baserat på kunskap från simuleringar. Detta gjordes. Både dessa resultat förvaltas och utvecklas nu vidare i det EU-finansierade projektet VIRTUAL. Förväntade effekter och resultat: ViVA F50 v1, som motsvarar en genomsnittlig kvinna, har förbättrats genom att modellen kompletteras med aktiva muskler, https://www.chalmers.se/en/projects/pages/openhbm.aspx. En CAD-modell (Computer Aided Design) som kan användas vid framställning av en fysisk docka, baserad på en kvinna har utformats, http://crashscene.se/f50flogard/. Både ViVA F50v2 och CAD-modellen har använts som startpunkt för modellerna som utvecklas i VIRTUAL. ViVA II har bidragit till ett ökat intresse för öppen källkod där Chalmers har möjligheten att i framtiden ha en ledande roll. Upplägg och genomförande: Utöver att arbetet följde den plan som utformats i ansökan hölls löpande avstämningsmöten med både parterna och de associerade partnerna. Den internationella gruppen kopplad till ViVA II har varit till värdefullt stöd i arbetet. Det internationella samarbetet har resulterat i gemensamma vetenskapliga publikationen och presentationer.Abstract: Purpose and goal: The objective of ViVA II was to complete the development of the world’s first open access virtual modell, ViVA F50, designed for simulation of vehicle accidents. This objective was completed. An additional objective was to use ViVA F50 v2 for development of a new unique crash-test dummy representing an average female for evaluation of whiplash protection produced from knowledge gained from simulations. This objective was completed. Both these results are now being administered and developed further in the EU-funded project VIRTUAL. Expected results and effects: ViVA F50 v1, which corresponds to an average female, has been improved through the addition of active muscles, https://www.chalmers.se/en/projects/pages/openhbm.aspx. A CAD (Computer Aided Design) model, which can be used for manufacturing of a physical female-based dummy, has been designed, http://crashscene.se/f50flogard/. Both the ViVA F50v2 and CAD model constitute the starting point for the models being developed in VIRTUAL. ViVA II has contributed to an increased interest in open source code where Chalmers has the opportunity to have a leading role in the future. Approach and implementation: In addition to following the plan determined in the application, regular meetings to monitor project progress were held with partners and associated partners. The international group linked to ViVA II has provided valuable support throughout the project. The international collaboration has resulted in joint publications and presentations.
Item type: