National Transport Library Research Database

Prognostisering av spårtillväxt : asfaltbeläggningar (Prediction of rut development in asphalt concrete layers)

  • Ahmed, Abubeker
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2016-10-03 -- 2019-10-03 ; 1 400 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2016-03312
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: PEDRO verktyg för prognostisering av spårbildning i asfaltlager har demonstrerat och implementerat vid flera objekt av flera branschens aktörer. Deformationer predikteras under rullande trafik och med avseende till axellaster och sidolägesfördelning under fältförhållanden. Verktyget finns tillgänglig för nedladdning samt en webbaserad version. Förväntade effekter och resultat: Implementering av PEDRO på flera objekt: Riksväg 40 Ulricehamn, motorväg E20 Hova, Bussfil i Malmö stad, motorväg E6 Fastarp och väg 678. Objekten är redovisade i publicerade rapporter. Länk: http://www.metodgruppen.nu/web/page.aspx?refid=138 Upplägg och genomförande: Projektet omfattade mätningar av kontaktyta mellan däck och väg, karakterisering av de mest använda asfaltbeläggningar med avseende på stabilitetsegenskaper samt fältmätningar för validering av beräkningar. Mätningarna har använts som indata till PEDRO verktyget för prognostiserings av spårdjup. Prediktering av spår utveckling på flera observationssträckor med hänsyn till fältförhållanden har utförts. Projektarbetet omfattade även analys utförda av ex-jobbare vid Chalmers och en doktorand vid LTH.Abstract: Purpose and goal: The PEDRO program is a tool for estimation of permanent deformation or rutting in asphalt concrete layers under moving traffic loading and actual field conditions such as temperature, traffic speed and lateral distribution of traffic. In this project the PEDRO tool has been implemented and demonstrated on several road objects. The PEDRO program is available for downloading and also available as a web version. Expected results and effects: Implementation of PEDRO for several road objects: Riksväg 40 Ulricehamn, motorway E20 Hova, Bus lane in Malmö city, motorway E6 Fastarp and a road section väg 678. Link för publications of the results is: http://www.metodgruppen.nu/web/page.aspx?refid=138 Approach and implementation: The project included measurements of contact area between tires and pavement surface, characterization of the most commonly used asphalt mixtures with respect to stability. Field measurements were also performed for validation of results. The measurements have been used as input to the PEDRO tool for predicting rut depth. Prediction of rut development on several road sections with regard to field conditions has been performed. The project work also included analysis by Master students at Chalmers and a PhD student at LTH.
Item type: