National Transport Library Research Database

Rekrytering till sjöfarten - Måste sjömän vara män (Recruitment to shipping - Must sailors be men)

  • Fallahi, Sara
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2020-01-01 -- 2021-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/96491
Subject(s): Online resources: Abstract: Sverige strävar efter ett inkluderande transportsystem som bridrar till ett jämställt samhälle med minskande sociala klyftor. För att uppnå detta behöver transportindustrin i allmänhet och sjöfarten i synnerhet kognitiv mångfald i sitt angreppssätt för att hantera de strategiska förändringar som vi står inför med digitalisering, automation och utveckling av nya tjänster. För att främja innovationskraften krävs en inkluderande miljö där olika kön, etnicitet och bakgrund ses som självklara fördelar. En stor utmaning i den globala sjöfartsnäringen är att andelen kvinnliga sjöfolk är mycket låg (ca 2%) [1]. Trots globala erkännanden av vikten av en jämnare värld (t.ex. 2030 Agenda för hållbar utveckling och dess 17 mål) [2] har förändringen varit långsam och svår både på organisatorisk och nationell nivå. Här har Sverige en god möjlighet som ett av sex länder som uppfyller Världsbankens krav på jämställdhet [3]. Hur denna världsledande position bör användas för att diversifiera och öka rekryteringsbasen är emellertid oklart, särskilt i ett område som sjöfart med dess långa historia och starka kultur. Därför är syftet med detta projekt att identifiera och analysera hinder för rekrytering av kvinnor till sjöfarten. Att utveckla lösningar för att diversifiera och öka rekryteringsbasen för att säkerställa tillgången till kompetens och konkurrenskraft för den svenska rederinäringen. Genom att använda en användarcentrerad och iterativ arbetsmetod avser projektet till att utveckla och validera möjliga lösningar tillsammans med behovsägare. Abstract: Sweden is striving for a transport system that is inclusive, equal and contributes to the reduction of social gaps. To achieve this goal, transport industry in general and maritime in particular have a need for a heterogeneous workforce and new complementary capabilities to cope with the strategic transformations that the industry is going through (e.g. digitalization, automation and service development). Especially important for promoting continuous innovation, is that no one feels excluded because of gender, ethnicity or background. However, one big global challenge in the maritime industry is that the overall percentage of female seafarers is very low (2%) [1]. Despite global recognitions of the importance of a more equal world (e.g. 2030 Agenda for Sustainable Development and its 17 goals) [2] the change has been slow and difficult both at organizational and national levels. Here Sweden has a good opportunity as one of six countries that lives up to the World Bank's requirements for gender equality [3]. However, how this world-leading position should be utilized to diversify and increase the recruitment base is unclear, especially in an area such as maritime with its long history and strong culture and traditions. Therefore, the purpose of this project is to identify and analyze barriers to the recruitment of women to the maritime industry and to develop solutions for diversifying and increasing the recruitment base to ensure the supply of competence and competitiveness for the Swedish shipping industry. By applying a usercentered and iterative work method, the project aims to develop and validate possible solutions together with the need owners.
Item type: