National Transport Library Research Database

Förstudie, Stomnät i luften 2.0 (Geodetical reference network 2.0)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-09-20 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/111087
Subject(s): Abstract: Trafikverket arbetar sedan ett antal år tillbaka med övergång till en digital anläggningsinformation TDOK 2013:0668, Strategidokument för digitalisering. Syftet med övergången är att säkerställa en gemensam digital anläggning och därmed en effektiv förvaltning av densamma. Den strategiska inriktningen avser en renodlad beställarroll för ökad produktivitet och innovation. Möjlighet till spårbarhet främjas av: neutrala, öppna format och tydlig kravställning. För att möjliggöra digitaliseringsprocessen krävs vissa förutsättningar som ur ett modellperspektiv. I TDOK 2015:0181 finns samlat de krav som ska uppfyllas avseende BIM och digitala modeller. Bland uppställda krav på BIM finns under avsnitt 6 i TDOK 2015:0181 finns krav på att objekt i ämnesområdesmodell ska vara inmätta och redovisade. Grundläggande i digitaliseringen ur ett geometriskt perspektiv är att den digitala världen i form av modeller representerar verkligheten och tvärt om. Rent praktiskt utgörs gränssnittet mellan det digitala och verkligen av referenssystemen som utgör den gemensamma referensen i det digitala och verkligheten. Referenssystemen realiseras i form av aktiva och/eller passiva referensnät som dagligen går under benämningen stomnät. Trafikverket etablerar i nybyggnadsprojekt traditionellt stomnät i plan och höjd. Dessa utgör den gemensamma referens som används vid detaljmätning och kontroller. Stomnäten lämnas i regel kvar som en del av anläggningen och används i förvaltningsprocessen. Stomnäten utgör alltså de objekt inom anläggningen som bär länken mellan den digitala anläggningsinformationen och verkligheten och utgör plattformen i beställarens kontrollprogram.Abstract: The Swedish Transport Administration has been working for a number of years with transition to a digital plant information TDOK 2013: 0668, Strategy Paper for Digitization. The purpose of the transition is to ensure a common digital facility and thus efficient management of the same. The strategic focus is on a purely ordering role for increased productivity and innovation. Opportunity for traceability is promoted by: neutral, open format and clear demand. In order to enable the digitization process, certain conditions are required from a model perspective. In TDOK 2015: 0181, there are collectively the requirements to be met regarding BIM and digital models. Among the set requirements for BIM, see section 6 of TDOK 2015: 0181 requires that objects in subject area model be measured and reported. The basic in digitization from a geometric perspective is that the digital world in terms of models represents reality and vice versa. In practice, the interface between the digital and really of the reference systems constitutes the common reference in digital and reality. The reference systems are realized in the form of active and / or passive reference networks, which are commonly referred to as stomens. The Swedish Transport Administration establishes in a new construction project a traditional road network in plan and height. These constitute the common reference used for detail measurement and controls. Main networks are usually left as part of the facility and are used in the management process. Stomagets thus constitute the objects within the facility that carry the link between the digital plant information and reality and constitute the platform in the client's control program.
Item type: