VTI National Transport Research Database

SBE Incitament för ökad innovation i projekteringen av morgondagens digitala och hållbara anläggning (Incentives for increased innovation in the design of tomorrow´s digital and sustainable facility)

  • Vass, Susanna
  • Sweco Civil AB, Svenskt företag eller organisation, 556507-0868
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-06-01 -- 2020-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/99554
Subject(s): Online resources: Abstract: Utvecklingen av transportsystemet står inför utmaningar från en ökad urbanisering, klimatpåverkan och låg innovation. Affärsmodeller och incitamentsstrukturer behöver utvecklas för att tillvarata innovativa lösningar i utvecklingen av anläggningen. Detta gäller särskilt i relationen mellan beställare och projekterande konsult där rådande affärsform med fast pris arvode, lägsta anbud och få incitament för innovation skapar fokus på att minimera risker för en kostnadseffektiv och snabb projektering, men på bekostnad av att nya möjligheter och lösningar inte tillvaratas. Det gäller särskilt den digitala innovationen (t.ex. BIM) där de effektiviseringar den skapar i projekteringen ger den största nyttan i senare skeden. Trafikverket verkar för ökad produktivitet och innovation genom att bl.a. utveckla beställarrollen, affärsformer och upphandlingsstrategier. Likt hur relationen mellan beställare och entreprenör utvecklats (t.ex. partnering, ECI), behöver även affärsmodellen mellan beställare och konsult utvecklas då den lägger grunden för utvecklingen av den långsiktigt hållbara anläggningen.Abstract: The development of the transport system is facing challenges from increased urbanization, climate impact and low innovation. Business models and incentive structures need to be developed to utilize innovative solutions in the development of the plant. This is especially true in the relationship between the client and the projecting consultant where the prevailing business model with fixed price fee, lowest bid and few incentives for innovation creates the focus on minimizing risks for cost-effective and quick design, but at the expense of new opportunities and solutions not being met. This is especially true of digital innovation (such as BIM) where the efficiency improvements it creates in the design give the greatest benefit in later stages. The Swedish Transport Administration seems to increase productivity and innovation by develop order roles, business forms and procurement strategies. Similar to the development of the relationship between the client and the contractor (eg partnering, ECI), the business model between the client and the consultant also needs to be developed as it provides the basis for the development of the long-term sustainable facility
Item type:

Powered by Koha