National Transport Library Research Database

Teknikutveckling för minskat slitage på kontaktledningsanläggningen (Technology development for reduced wear on the OCL)

  • Olsson, Niklas
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2019-03-28 -- 2021-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2019/109582
Subject(s): Notes: Tidigare diarienummer 2019/6587Online resources: Abstract: Genom att öka lokförarnas kunskaper om kontaktledningsanläggningen funktion och tillstånd syftar projektet till ett minskat slitage på anläggningen och därigenom en effektivare användning av järnvägens kapacitet. Fel på kontaktledningsanläggningen kopplade till trafikutövarna medför ca 1100 merförseningstimmar årligen. Av dessa är drygt hälften (53% eller knappt 600 timmar) kopplade till den mänskliga faktorn där lokförares och tågsättsklargörares (ofta samma person) kunskap om kontaktledningsanläggningen är avgörande. Det här projektet syftar till att, genom utbildning, öka förarnas kunskap om och hantering av kontaktledningsanläggningen samt fordonsskador som kan leda till fel på kontaktledningsanläggningen. VTI utvecklar tillsammans med branschen en tågsimulator för att förstärka utbildningen för lokförare, grund- såväl som vidareutbildning. Den används bl.a. för att ge möjlighet till praktisk träning av olika särfall och situationer som är svåra att beställa i verklig produktion. Till VTI:s tågsimulator finns en användargrupp kopplad, i vilken arbetet drivs i projektform. Många tågoperatörer och lokförarutbildare har anslutit sig till TUFFA; SJ, Green Cargo, Transdev, MTR, Nässjöakademin, TCC, Protrain, Trafikverksskolan. Via tågsimulatorn har förarna möjlighet att praktiskt öva på situationer som kan leda till skador på kontaktledningsanläggningen och därigenom förstärka den teoretiska inlärningen. Tillsammans med trafikverket utvecklar vi fyra olika scenarion i en tågsimulator som leder till ökad kunskap hos förarna som i sin tur bidrar till ett minskat slitage på kontaktledningsanläggningen. Exempel på scenarion kan vara: • Felaktig last på mötande fordon som kan leda till skador på kontaktledningsanläggningen • Avbränd kontaktledning vid pådrag in i en skyddssektion • Hängande kontaktledning/kontaktledning som går i sick-sack (jag förstår inte denna) • Bärlinebrott på angränsande spår? • Passera spänningslös skyddssektion där det om man glömmer ska uppstå ljusbåge (både skyddssektioner med skyltar och lampor) • Passera strömbegränsningstavla där det uppstår ljusbåge vid ett visst pådrag? Lägga den i en backe? • Stopp vid stoppförbudsskylt med nedbränd ktl som resultat • Passage av ktl med trasiga komponenter (bärtråd, utliggare, utmatning/överkopplingslina….) • Möte där motstående strömavtagare är trasig • Syn av egen strömavtagare som är trasig • Utlöst ADD, vad man ska göra då. • Träd nära/i ktl, hjälpkraft I samband med detta tar vi tillsammans med Jan Hjort och Peter Larsson på trafikverket fram ett teoretiskt utbildningsmaterial kopplat till kontaktledningsanläggningen.Abstract: By increasing the train drivers' knowledge of the contact piping system function and condition, the project aims at a reduced wear on the plant and thereby a more efficient use of the railway's capacity. Errors in the contact line facility connected to the traffic operators entail approximately 1100 additional delay hours annually. Of these, just over half (53% or just under 600 hours) are linked to the human factor, where the knowledge of the contact management facility is crucial for train drivers and trainers' (often the same person). This project aims to, through training, increase the drivers' knowledge of and management of the contact piping system and vehicle damage that can lead to faults in the contact piping system. VTI, together with the industry, develops a train simulator to strengthen the training for train drivers, as well as for further training. It is used inter alia to provide the opportunity for practical training of different special cases and situations that are difficult to order in real production. The VTI's train simulator has a user group, in which the work is run in project form. Many train operators and driver trainers have joined the TUFFA; SJ, Green Cargo, Transdev, MTR, Nässjö Academy, TCC, Protrain, Swedish Transport Agency. Via the train simulator, the drivers have the opportunity to practically practice situations that can lead to damage to the contact piping system and thereby strengthen the theoretical learning. Together with the Swedish Transport Administration, we develop four different scenarios in a train simulator that leads to increased knowledge of the drivers, which in turn contributes to a reduced wear on the contact line system. Examples of scenarios can be: • Incorrect load on oncoming vehicles which can lead to damage to the contact wire system • Burned contact line when pulling into a protective section • Hanging contact line / contact line that goes in sick-sack (I do not understand this) • Carrier failure on adjacent tracks? • Pass the voltage-free protection section where if you forget to create an arc (both protection sections with signs and lamps) • Pass current limitation board where arc arises during a certain incident? Put it on a hill? • Stop at stop prohibition sign with burnt down ktl as a result • Passage of ktl with broken components (carrier wire, boom, output / transfer line….) • Meeting where opposing pantographs are broken • View of your own pantograph that is broken • Triggered ADD, what to do then. • Trees near / in ktl, auxiliary power In connection with this, together with Jan Hjort and Peter Larsson at the Swedish Transport Administration, we will present a theoretical training material linked to the contact management facility.
Item type: