Abstract: Projektet syftar till att: (a) förbättra kunskapen om störningar i tågtrafiken med fokus på uppehållsförseningar och interaktioner mellan tåg, (b) förbättra metoderna för simulering av tågtrafiken med fokus på validering och kalibrering av modeller mot verkligheten och (c) utvärdera effekterna av nya konstruktionsregler och -processer. På sikt ska detta bidra till färre störningar i tågtrafiken, och till högre punktlighet.
Arbetet utförs av Carl-William Palmqvist, Lena Hiselius och Nils Olsson på Lunds Universitet, med Hans Dahlberg som projektsponsor och Kenneth Håkansson som kontaktperson, samt en referensgrupp. Tidplanen sträcker sig från mars 2019 till och med februari 2022 och den totala budgeten är på 3300 tkr. En doktorsavhandling och minst två ytterligare vetenskapliga publikationer ska levereras, samt två delrapporter och en slutrapport.
Resultaten ska implementeras i både Kapacitetscenters simuleringsarbete och tidtabellplaneringens arbete med konstruktionsregler och årliga tågplaner, till stor del genom en tät dialog och nära samarbeten med berörda delar av Trafikverket.Abstract: The project aims to: (a) improve the knowledge about train traffic disruptions with a focus on dwelltime delays and interactions between trains, (b) improve the methods for simulation of train traffic, focusing on validation and calibration of models againt realized traffic, and (c) evaluate the effects of new timetable planning rules and processes. Over time this will contribute to reduced train delays and improved punctuality. The work is conducted by Carl-William Palmqvist, Lena Hiselius and Nils Olsson at Lund University, with Hans Dahlberg as a project sponsor and Kenneth Håkansson as liaison, as well as a reference group of industry experts. The schedule spans frm March 2019 through February 2022 and the total budget is 3.3 MSEK. One doctoral dissertation and at least two more scientific papers will be delivered, as well as two part-time and one final report. The results will be implemented in the Swedish Transport Administration’s simulations of railway capacity, and its work on timetable planning, with applications both in the rules used, and in the annual timetabling process. To a large extent this will happen through frequent dialogue and a close cooperation with the relevant parts of the Swedish Transport Administration.