Abstract: Detta projekt ämnar bana väg för ett paradigmskifte inom maritima transporter genom att visa på ett realiserbart transportkoncept där det inte är nödvändigt att vänta till år 2050 för att nå IMO’s mål om 50 procent reduktion av växthusgaser, utan att detta och mer därtill är möjligt redan i närtid. Genom att skapa en projektgrupp bestående av ett av världens mest offensiva rederier mot en hållbar maritim framtid, tillsammans med Sveriges tre största maritima institutioner är målsättningen att redan i närtid utveckla tekniken som krävs för detta. Det innebär utveckling av det vinddrivna fartygskonceptet till en design som är teknisk och ekonomiskt realiserbar och därmed möjliggöra varvsproduktion av fartyget inom 3-5 år. Projektet ska konkret resultera i en fartygsdesign på TRL 6, eller ett proof–of–concept. För att nå detta resultat krävs omfattande forskning på grundnivå och tillämpad nivå, till exempel avseende okonventionella provmetoder, aerodynamiska och hydrodynamiska simuleringsmetoder, risksimulering och riskmitigering samt nya logistiklösningar. Detta arbete blir i sig ett centralt projektresultat genom att metodutveckling, verifiering och validering görs tillgängligt för samhället. Ett viktigt projektresultat är utvecklingen av en frigående modell som möjliggör utvärdering av tänkbara, och otänkbara, risker och situationer som kan uppstå under operation av fartyget.Abstract: This project aims to pave the way for a paradigm shift in global shipping by demonstrating a sustainable transport concept, where it is not necessary to wait until 2050 to reach IMO's target of a 50 percent reduction of greenhouse gases. This means developing the vessel concept into a design that is technically and economically feasible, which could enable build start at shipyards within 3-5 years. By creating a project group consisting of one of the world's most offensive shipping companies towards a sustainable maritime future, together with Sweden's three largest maritime institutions, the fundamental competences and framework required to reach this goal are established. The project will specifically result in a ship design on TRL 6, or a proof-of-concept. To achieve this result, extensive basic and applied research is required, encompassing unconventional testing methods, aerodynamic and hydrodynamic simulation methods, risk simulation and risk mitigation, as well as new logistics solutions. This work will in itself be a key project delivery by making method development, verification and validation available to society. An important project result is also the development of a free-running model that enables evaluation of possible, and unthinkable, risks and situations that may occur during operation of the ship.