National Transport Library Research Database

FEM-simulering av samband mellan Ev2-modul och E-modul (FEM-simulation corelation Ev2-modulus and E-modulus)

  • Wersäll, Carl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-11-13 -- 2019-05-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/119421
Subject(s): Online resources: Abstract: Bestämning av ett jordmaterials styvhet bestäms normalt i fält med hjälp av statiska plattbelastningsförsök där en platta på ytan belastas stegvis i två cykler och en representativ modul bestäms utifrån underlagets deformation. Modulen från den andra belastningscykeln, Ev2, anses vara ett mått på materialets styvhet. Det finns krav gällande minimivärden på Ev2-moduler i fält. När högre krav ställs på precision, t.ex. vid byggande av höghastighetsjärnväg eller vid avsteg från utförandekrav i AMA, krävs ytterligare information om materialets deformationsegenskaper. Det gäller särskilt vid numerska beräkningar där materialets elasticitetsmodul används som inparameter. För att utreda sambandet mellan Ev2-modul och bankens E-modul för en höghastighetsjärnväg föreslogs i utförd förstudie att FEM-simuleringar utförs. Dessa görs i Plaxis med den icke-linjära jordmodellen ”hardening soil”. För varje modell används resultat från tidigare plattbelastningsförsök till att kalibrera icke-linjära jordegenskaper mot plattbelastningen genom en FEM-simulering av försöket. Dessa egenskaper används sedan till konstruera en modell av en bank för höghastighetsjärnväg med spårplatta. Genom att simulera belastningssituationen under spårplattan erhålls E-modulen i banken under realistiska förhållanden. Hänsyn tas till jordens icke-länjäritet, inhomogenitet samt horisontalspänningar. Efter de två simuleringarna erhålls skillnaden mellan Ev2-modulen och E-modulen. Fem olika fall modelleras, vilket resulterar i totalt 10 simuleringar.Abstract: Measure the stiffness of a soil material is made in-situ by performing plate loading tests to get a value of the Ev2-modulus. For high speed lines there are codes for minimum level of Ev2-modulus in different laysers of the embankment. The comparison Ev2 vs. E-modulus is complex, but a way to make an analyse is to perform FEM-simulations in PLAXIS With a non-linear model "harderning-soil".
Item type: