National Transport Library Research Database

Benchmarking och utveckling av metoder för att kunna använda UPPLEV som kvalifcieringskrav mervärden vid upphandling (Benchmarking och method development in order for us to use Upplev in public procurement)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-11-01 -- 2019-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/124126
Subject(s): Online resources: Abstract: Dokumentet omfattar FoI-projektet ” Benchmarking och utveckling av metoder för att kunna använda UPPLEV som kvalificeringskrav vid upphandling” som planeras dec 2018 – dec 2019. Projektspecifikationen gäller som underlag för TG 2, beslut om start av projektets genomförande. TG0-beslut kommer att fattas av styrelsen i FoI-portfölj x. Externt resursbehov som söks från TRV är totalt 1 000 kkr och intern kostnad (tid) uppskattas till 700 kkr. En relativt hög intern kostnad motiveras av att projektet har en tydlig iterativ ansats dvs. att TRV ska kunna dra stor nytta av resultatet kontinuerligt under projekttiden. Kopplat till detta projekt är ett samarbete mellan Trafikverket och Akademin (i form av forskarmiljön ProcSIBE). I offentliga upphandlingar är det vanligt att leverantörer ska visa att de har tillräcklig teknisk och yrkesmässig kapacitet genom att lämna referenser för utförda uppdrag. Det är också relativt vanligt förekommande att upphandlande myndigheter använder sig av egna referenser, det vill säga referenser som hänför sig till uppdrag som utförts åt den upphandlande myndigheten själv. Det finns ett antal avgöranden från kammarrätterna som behandlar användning av egna referenser. Av dessa avgöranden följer bland annat att tanken med referenser är att de ska ge en rättvisande och objektiv bild av hur en leverantör utfört liknande uppdrag – inte att en anbudsgivare ska kunna välja vilken bild av bolaget som ska visas. Idag kan en leverantör missköta en leverans i ett projekt men ändå bli tilldelad ett kontrakt i en annan upphandling. Trafikverket vill undersöka möjligheten att historisk leverans ska kunna användas som kvalifcieringskrav (och uteslutningsgrund) genom det data som finns tillgänglig i Upplev. Även möjligheten att använda Upplevs data som mervärden kommer att bli en bakgrund i projektet också. Nya LOU öppnar eventuellt upp för detta i större utsträckning. Projektets syfte är att utvärdera och ge förslag på möjligheter för att i upphandlingar kunna kvalificera/utesluta alternativt ge mervärden för leverantörer utifrån historisk leverans. Det långsiktiga syftet är att leveranserna ska uppfylla kontraktskrav för att få bättre leveranser. Projektets angreppsätt är att: • Ta fram en förstudie nationellt/internationellt som jämför med andra organisationer • Genomföra en Litteraturstudie inom ämnet • Utredning av tidigare domar • Utreda ifall den nya LOU/LUF, ger ökad möjlighet att uppnå projektets syfte • Presentera förslag på lösning, alternativt förslag på fortsättning på projektet Framtagandet av statistiskt underlag för FoI-projektet beräknas delvis ske med egna resurser medan litteratur- och analysdelen sker med forskarhjälp. Studien anses vara av stor nytta för projektledare inom VO IV, UH& PR efterfrågar detta. Nyttiggörande av resultaten har stort värde för alla upphandlande myndigheter. Det finns även ett forskningsintresse i att från både ett process- och juridiskt perspektiv utreda hur historiska prestationsbedömningar kan användas som en parameter i kommande upphandlingar.Abstract: Upplev is Trafikverketes evaluation system of the suppliers. This study The result of the suppliers evaluation will be tested if it can be used in future public procurement.
Item type: