Abstract: Digitaliseringen och alltings uppkoppling, liksom automatisering av fordon innebär helt nya möjligheter och utmaningar. Detta gäller även vägtrafikledningen. Trafikinformation når redan nu trafikanterna i första hand via mobiler och fordonsintegrerade system. Dessa tillhandahålls av tjänsteleverantörer, vilka därmed står för kanalen till trafikanterna i allt högre utsträckning. Väghållare som Trafikverket kommer att trafikstyra i rum och tid mer framöver, medan tjänsteleverantörerna trafikinformerar. Trafikinformationen måste då vara koordinerad mot trafikstyrningen för ett optimalt utnyttjande av vägsystemet. Trafikstyrning kan ske via trafikutrustningar vid vägen, via data som förare får ta del av direkt i fordonet eller via data som fordonet själv agerar på. Syftet med projektet är att analysera och beskriva förutsättningarna för att etablera ett ramverk för samarbete mellan väghållare och tjänsteleverantörer i syfte att harmonisera väghållarens itentioner, syften och trafikstyrning med tjänsteleverantörens information till trafikanter. Detta för att möjliggöra ett effektivare nyttjande av vägsystemet i rum och tid och kunna etablera en effektiv och pro-aktiv trafikledning. Konkret är projektets mål att analysera och beskriva förutsättningarna för att etablera ett ramverk för samarbete mellan väghållare och tjänsteleverantörer utifrån följande aspekter: * Organisatoriskt i form av rollspel och aktörer – ett överenskommet sätt att samarbeta och hur detta kommer att påverka arbetsprocesser i operativ trafikledning; * Affärsmässigt – vilka avtal krävs och vilka aktörer kan finansiera vilka delar i detta samarbete under vilka villkor; * Tekniskt – vilka lösningar behöver etableras och hur för att fungera ihop med befintliga system inom operativ trafikledning och de lösningar som tjänsteleverantörer Abstract: Digitalization and a connected world, as well as automation of vehicles, bring new opportunities and challenges. This also applies to road traffic management. Traffic information already reaches road users primarily via mobile devices and vehicle-integrated systems. These are provided by service providers, which to larger and larger extent provide the channel to road users. Road owners like the Swedish Transport Administration will control traffic in space and time in the future, while service providers inform the road users with traffic information. Traffic information must then be coordinated with traffic management for optimal utilization of the road network system. Traffic control can be done via traffic equipment on the road, via data that drivers can access directly in the vehicle or via data that the vehicle by itself acts on. The purpose of the project is to analyze and describe the prerequisites for establishing a framework for cooperation between road users and service providers in order to harmonize the roadowner's intentions, purposes and traffic management with the service providers information to road users. This is done in order to enable more efficient use of the road network system in space and time and to establish an efficient and proactive traffic management. Specifically, the project's objective is to analyze and describe the prerequisites for establishing a framework for cooperation between road users and service providers based on the following aspects: * Organizational in the form of roles and actors - an agreed way of cooperating and how this will affect work processes in operational traffic management; * Business - what agreements are required and which actors can finance which parts of this cooperation under what conditions; * Technical - which solutions need to be established and how to integrate them with the existing traffic management systems and the solutions that service providers use.