VTI National Transport Research Database

Ytråhetens påverkan på propellerdesign och smart fartygsunderhåll (RÅHET) (The Impact of Hull Roughness on propeller/ESD design and Ship Maintenance Economy)

  • Werner, Sofia
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-05-01 -- 2020-11-01 Registration number:
  • Trafikverket 2018/76560
Subject(s): Online resources: Abstract: Fartygens ytskick påverkas under normal drift av beväxning, underhållsarbete och skador. Detta påverkar motståndet genom vattnet och därigenom bränsleförbrukningen. I en nyligen utförd studie har man tagit fram en databas av olika yt-beskaffenheter som kan förekomma på fartyg i drift och de motsvarande friktionsökningarna som de medför. Det här föreslagna projektet syftar till att använda databasen för att lösa aktuella frågeställningar inom hållbar design och operation av fartyg. Den första frågeställningen handlar om smart fartygsunderhåll, där man koncentrerar dyr och resurskrävande underhåll till de delar av fartyget där de gör mest nytta. Detta kräver avancerade CFD-beräkningar och användande av den nämnda framtagna databasen. En annan frågeställning är hur ytråheten påverkar inströmningen till propellern och hur det i sin tur påverkar propellerns verkningsgrad och varvatal. Om denna påverkan är väsentlig bör det tas i beaktan vid propellerdesign vilket inte är rådande praxis. Det samma gäller s.k. Energy Saving Device framför propellern. I det föreslagna projektet kommer en grupp specialister att använda RANS CFD-beräkningar och utveckla metodiken som krävs för att besvara dessa relevanta frågor. Det förväntas resultera i konkret rådgivning och rekommendationer till industrin. Dessa kommer att spridas genom vårt nätverk i den svenska industrin samt genom artiklar och seminarier. Studien förväntas leda till lägre bränsleförbrukning, vilket ger mer hållbar sjöfart och högre konkurrenskraft både för redare och underleverantörer av t.ex propellrar.Abstract: The ships’ surfaces are affected during normal operation by biofouling, maintenance work and damage. This affects the ship resistance and thus the fuel consumption. In a recent study a database containing various surface conditions that may occur on vessels in operation and the corresponding frictional increases they cause is developed. The proposed project aims at using the database to solve some issues on sustainable design and operation of ships. The first issue concerns smart ship maintenance, where expensive and resource-intensive maintenance is concentrate to the parts of the vessel where they make most benefit. This re-quires advanced CFD calculations and use of the mentioned database. Another issue is how the surface roughness influences the inflow of the propeller and how it in turn affects the efficiency of the propeller and rate of revolution. If this effect is essential, it should be taken into account in propeller design. The same applies to so-called Energy Saving Device in front of the propeller. In the proposed project, a group of specialists will use RANS CFD calculations and develop the methodology required to answer these relevant questions. The study is expected to result in concrete advice and recommendations to industry. These will be spread through our net-work in the Swedish industry as well as through articles and seminars. The study is expected to lead to lower fuel consumption, which gives sustainable shipping and higher competitive-ness for both ship owners and subcontractors of eg propellers.
Item type: