National Transport Library Research Database

BVFF Framtagning av urvalsmodell för bitumen kopplat till skjuvrelaterad nedbrytning av asfaltbeläggning (BVFF Bitumen selection protocol to minimize shear-related distresses of asphalt pavement)

  • Zhu, Jiqing
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-10-01 -- 2020-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/78096
Subject(s): Online resources: Abstract: Många beläggningsproblem orsakas genom skjuvning i asfaltmassan, till exempel spårbildning och utmattningsskador. För att minska risken för skjuvrelaterade problem i asfaltbeläggningar vill det här projektet upprätta ett effektivt och pålitligt testprogram för klassificering av bitumen. Bitumen, asfaltmastix och asfaltmassa kommer undersökas experimentellt med avseende på skjuvningsrelaterade egenskaper. Deformationsresistens, viskositet och skjuvutmattning kommer karaktäriseras. Utifrån framtagna data kommer korrelationen mellan bitumen - mastix - asfaltmassa att analyseras. Resultatet blir en urvalsmodell för bitumens inverkan på asfaltmassans egenskaper. Dess pålitlighet som urvalsmodell för bitumen kommer utvärderas.Abstract: Shear failure of asphalt mixture is the cause for many pavement distresses, for example, rutting and shear fatigue issues. To minimize the shear-related distresses of asphalt pavement, this proposed project aims to develop an effective, efficient and reliable protocol for bitumen selection. The shear-related behaviour of bitumen, asphalt mastic and asphalt mixture will be experimentally investigated. Their permanent deformation potential, viscosity and shear fatigue behaviour will be characterized. Based on the obtained data, the bitumen-mastic-mixture correlation will be analysed. A prediction model for the effect of used bitumen on the asphalt mixture will be the outcome. Its reliability will be evaluated as a tool for bitumen selection.
Item type: