National Transport Library Research Database

F-AUTO Följsam automation och presentation av lägesbild med övervakning genom sensorer och artificiell intelligens i operatörsmiljön för olika trafikslag (Flexible automation and presentation of state for operators supported by sensors and artificial intelligence for various transport modalities)

  • Bång, Magnus
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-04-01 -- 2021-04-01 Registration number:
  • Trafikverket 2018/41347
Subject(s): Abstract: Projektet F-AUTO utforskar gränssnittskoncept (HMI) för ledningscentraler inom sjöfart, flygtrafikledning och järnväg, med avancerad sensorteknik och artificiell intelligens för en ny generation av Följsam automation (exempelvis för VTS). Följsam automation innebär att IT-system situationsanpassar operatörsstödet, exempelvis baserat på slutsatsdragande kring trafiksituationen för att på bästa sätt använda de mänskliga förmågorna. I F-AUTO går vi ett steg längre än att enbart använda trafiksituationen (sensorer utåt) som bas för följsamhet. I projektet används icke-invasiva sensorer i operatörsmiljön för att i realtid skapa en bild av vad operatör och arbetsgrupp ser, gör och mår (sensorer inåt). Effekten av att systemen får en bild av både trafikläge och operatörens arbetsfokus och hälsostatus förväntas bli en förbättrad automation (F-AUTO) som, bland annat, anpassar visualiseringar och alarm till individ och arbetsgrupp, vilket ger ökad totalprestation vad gäller säkerhet, kvalitet och uthållighet. Projektet avser att skapa innovativa koncept och konkreta demonstratorsystem för avancerad följsam automation i kontrollrum med ”operator tracking” stött av artificiell intelligens. Angreppssättet i projektet kommer att vara explorativt och inkluderande genom att tillsammans med domänexperter ta fram koncept som kontinuerligt förfinas och implementeras i skarpa tekniska protyper som utvärderas. Projektkonstellationen blir multi-disciplinär och trafikövergripande med kompetenser från beteendevetenskap/IT samt domänerna sjöfart, flyg och tåg. Det övergripande målet är att verka för samt kunskapsöverföring och harmonisering mellan trafikslagen i enlighet med de trafikpolitiska målen, särskilt vad gäller säkerhet och effektivitet som möjliggörs genom digitaliseringen. Viktigt blir en årlig konferens (SweAUTO) där forskargrupperna och industrin samlas för att utvärdera lösningar initiera konkreta samarbeten och verka för att Sverige blir ledande inom smart automation. Specifikt förväntas projektet bidra med kunskap och innovationer gällande detektion av operatörers arbetsuppgifter, scanningsmönster och hälsotillstånd (operator tracking) för att dra slutsatsers om arbetsbelastning, trötthet och uppmärksamhet. Utöver detta förväntas projektet generera kunskap och lösningar gällande situationsanpassad arbetsfördelning i distribuerade arbetsgrupper (operator load balancing) samt prediktion av möjliga förlopp och kritiska händelser i kontrollsituationen. Resultaten dissemineras direkt till ingående parter (genom referensgrupp och aktivt deltagande från LUFTFARTSVERKET, Sjöfartsverket och TRAFIKVERKET) samt, som nämnts, brett till industri i en årlig konferens. F-AUTO är förändringsledning i praktiken från första dagen för alla domäner. F-AUTO erbjuder en ” trappa” till framtidens operatörsplats för övervakning och styrning av trafik. Stegvis studeras de tre domänerna för sig, där medverkan från operativ expertis är en framgångsfaktor, och tillsammans där just den jämförande delen blir ett forum där dialog, demonstration, acceptans, förståelse och lärande är centralt.Abstract: The F-AUTO project explores interface concepts (HMI) as well as sensor technology and artificial intelligence for a new generation of flexible automation in control rooms for air traffic management, VTS, and train traffic control. Flexible automation means that the system situationally adjusts the operator support, for example based machine-inference on the amount of traffic, to make best use of the human resources and her decision-making capability. In F-Auto, we will proceed further than today’s approach to automation and employ non-invasive sensors in the operator environment to create an image of what the operator and working group see, do and feel (operator tracking). An important part of the project will be to create new automation concepts and identify which sensors and which operator and group tasks that can be supported. A system that has a total picture of both the traffic mode, the operator's work focus and health, will provide an enhanced, more responsive automation that can work efficiently in concert with the operator, and this is expected to contribute to increased overall performance in terms of safety quality of services and sustainable operations. The project aims to create innovative concepts and demonstrators for advanced flexible automation and operator tracking supported by artificial intelligence. The approach will be exploratory and inclusive by developing, jointly with domain experts, concepts that are continually refined and implemented in advanced technical prototypes that are evaluated. The project constellation is multidisciplinary and cross-border with skills from behavioral and computer science, as well from the maritime, air and train domains. The overall goal is to transfer knowledge and promote harmonization among domains in accordance with the Swedish traffic policy, especially with regards to safety and efficiency supported by digitalization. An annual conference (SweAUTO), where research groups and industry gather to evaluate solutions and work for Sweden to become a leader in smart automation, will be important. Specifically, the project is expected to contribute knowledge and innovation regarding detection of tasks, scan patterns and health (operator tracking) to draw conclusions on operators’ workload, fatigue and attention. In addition, the project is expected to provide knowledge and solutions on situation-based work distribution in distributed operator teams (load balancing) and prediction of critical events in the control situation. The results are directly disseminated to the parties involved (through reference group and active participation from the AIRCRAFT, the Maritime Administration and the TRAFFIC) and, as mentioned, widely to the Swedish industry in an annual conference. F-AUTO is change management in practice from the very first day. F-AUTO offers a human centered stepwise approach to explore the human-system integration individually and in groups. F-AUTO provides reports, demonstrators and prototypes to be used in the overall change management process to support a dialogue with actors involved in order to create understanding, acceptance and maintain quality and efficiency in the process of introducing new technology.
Item type: