Abstract: Syftet med detta projekt är att utveckla genomförbara och av flygplatserna högt prioriterade scenarios för en kommande demonstration där fordonsautomation på ett säkert sätt kan bidra till minskade kostnader och potentiell fjärrstyrning av mindre och medelstora flygplatser. Ett ytterligare fokusområde är miljöpåverkan där eldrift kommer att ersätta fossila bränslen där så är möjligt.
Övergripande målsättning är att stötta framför allt mindre och medelstora flygplatser att, genom införandet av ny teknik, på sikt minska kostnaderna för banunderhåll, med bibehållen eller ökad säkerhet. Specifik målsättning för projektet är att under 2019 till 2020, på Örnsköldsvik Airport, demonstrera nedanstående funktioner för svenska flygplatshållare. Under analysen 2017 framstod följande områden som såväl prioriterade från flygplatserna som tekniskt genomförbara med autonoma och/eller fjärrstyrda fordon.
-Gräsklippning av samtliga stråkytor på flygplatsen
-Snöröjning och sopning av banljus
-Bevakning av yttre skalskydd samt identifiering av vilda djur inom flygplatsens område
-Utveckling av ett gemensamt, rudimentärt, kontrollsystem för att hantera fjärrstyrning och autonomi.
Parallellt med utveckling av demonstratorer ska projektet utveckla kontakter med andra FoI-projekt som kan dra nytta av att använda Örnsköldsvik Airport som testbana alternativt har potential att ligga inom ramen för visionen ”Den Autonoma Flygplatsen”. Sådana projekt kan vid demonstrationen redovisa mål, innehåll, status och bidrag till visionen. På så vis skapas en kontinuitet inom programmet och öppnar för fortsatt FoI-verksamhet på testsite OER även efter 2020.