National Transport Library Research Database

Cykelförmåga under påverkan av alkohol

  • Patten, Christoper
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-06-30 -- 2019-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/71179
Subject(s): Online resources: Abstract: Ökat resande med cykel är en viktig del i hållbara transporter samtidigt som oskyddade trafikanter är särskilt utsatta i trafiken. En förutsättning för ökad cykling är att det sker på ett trafiksäkerts sätt. Prognoser visar att ökad cykeltrafik kan leda till ett ökat antal omkomna och allvarligt skadade cyklister om inte motåtgärder sätts in. Att vara påverkad av alkohol i transportsystemet ökar risken avsevärt för att skadas, skada andra eller omkomma i en trafikolycka (Andersson 2003) Kunskap kring cyklister och de tillfälliga nedsättningar funktionsmässigt som uppstår vid alkohol- och eller drogpåverkan behöver utvecklas och iscensättas för att bidra till säker cykling. Att öka säkerheten för cyklister är ett utpekat område i Nystart för Nollvisionen. En fortsatt teknikutveckling avseende stödsystem för alkoholdetektion kommer sannolikt inte att komma oskyddade trafikanter som cyklister, gående eller mopedister till nytta, därför är det viktigt att generera ny och mer kunskap för att på flera sätt minska antalet olyckor eller skadans grad bland påverkade cyklister. Ett övergripande syfte med projektet är att generera kunskap om cykling under påverkan av alkohol. Ett övergripande syfte är att generera kunskap om cykling under påverkan av alkohol. Vidare att öka kunskapen genom att kartlägga sambandet mellan 1) subjektiva upplevelser av berusning 2) faktisk BAC 3) körförmåga bestående av psykomotoriska och kognitiva funktioner. Projektet ska med laboratorietester av cykelförmåga både som nykter och påverkad av alkohol i kontrollerad miljö och under kontrollerade former, bidra med ny kunskap för säkrare cykling. Projektets metod och generella strategier. Laboratoriestudierna kommer att genomföras i ett avancerat idrottsvetenskapligt laboratorium med möjlighet att exempelvis mäta utandningsluft, motorikaccelerometrar och cykelförmåga. Labbet har ett stor rullband med säkerhetsanordningar för exempelvis avåkning. Testerna görs i nyktert tillstånd respektive under påverkan av alkohol. Försöksdeltagarnas säkerhet är primärt, om de mår dåligt eller uppvisar svårigheter med grovmotoriken (t.ex. balanssvårigheter) avbryts testet och de får inte fortsätta. Deras deltagande är frivilligt och de kan avsluta sin medverkan utan att ange skäl för detta. Studien ska noggrant pilot-testas innan studieupplägget fastställs, och studien genomgår sedvanligt etikprövning enligt lagen 2003:460 om "Etikprövning av forskning som avser människor". I den etikprövnings-ansökan specificeras alla mätmetoder och tillvägagångssätt. Försöksdeltagare ska cykla i en enkel typ av cykelsimulator som består av en stor rullmatta i ett fysiologilaboratorium. Försöksdeltagare ska börja cykla på rullbandet för att vänja sig med cyklingen, omgivningen och experimentsituationen. Efter en kontroll/referens period av mätningar utan alkohol, ska försöksdeltagare fortsätta att cykla med en successivt ökande mängd BAC nivå. Den subjektiva och faktiska berusningen ska mätas. Deltagarna utför även en kognitiv uppgift (enkel huvudräkning och minnesuppgift) vid olika intervaller samtidigt som de cyklar. Försöksdeltagaren kommer att bestå av en jämn fördelning av män och kvinnor, (n=24). Den oberoende variabeln är alkoholhalten i blodet (BAC). Testningen kommer att testas först i nyktert tillstånd (BAC<0,2 promille). Alkoholhaltiga drycker kommer att ges till försöksdeltagarna för att sedan kunna utvärdera om de beroende variablerna på stegvis ökande BAC nivåer. Försöksdeltagarens säkerhet är primärt. Deltagandet sker helt frivilligt och de får avsluta sitt medverkande själva utan att behöva ange skäl till detta. De beroende variablerna är 1) Delsys acceleromtrar (mäter förändring i kroppskontroll) 2) lateral rörelse och avvikelser från spårvalet på rullbandet (cm)¨ 3) högre kognitiva funktionsprestation (i arbetsminne -, och huvudräkning) (procent) 4) subjektiv uppskattning av berusning (jmf CR 10) Projektet innebär testning av nya metoder och tekniker. Projektet avser att komma fram till nya kunskaper och medvetenhet för cyklande som görs under påverkan av alkohol. Detta kan komma att ligga till grund för framtida rekommendationer och råd samt utgöra grund för fortsatta studier kring cykling under påverkan av alkohol (och droger).
Item type: