Abstract: Avvisningsprocesserna har stor inverkan på flygplatsens verksamhet. Transparens, förutsägbarhet och kontroll av avisning är begränsad till de som hanterar flygplatstransaktioner. Konceptet för samverkande beslutsfattande (A-CDM) stödjer alla aktörer på flygplatsen i turn-aroundprocessen för att dela information och har för avsikt att bättre kunna hantera flygverksamheten. Den nuvarande avisningsmetoden på Stockholm Arlanda flygplats saknar samordning mellan olika aktörer på flygplatsen i planerings- och genomförandefasen. Denna brist på samordning resulterar i avgångsfördröjningar, lågt utnyttjande av avisningsutrustning och en låg nivå av medvetenhet om situationen för flygplatsen och ATC.
Projektet kommer att genomföra en end-to-end validering av DIMT-konceptet (De-Icing Management Tool) med syftet att uppnå följande, validera förbättringen av operativ förutsägbarhet genom att med större noggrannhet kunna beräkna start, slut samt total tidslängd för avisning/anti-icing av ett flygplan. Projektet kommer att ledas av Swedavia med teknisk rådgivning från Telespazio VEGA. Projektet kommer också att stödjas av lokala avisningsaktörer, SMHI och avisningsverktygsutvecklare Vestergaard.Abstract: The de-icing processes have a big impact on airport operations. However, at the current modus operandus, the transparency, predictability, and control of de-icing is limited to those managing airport operations. The Airport Collaborative Decision Making (A-CDM) concept supports all actors at the airport in the turn-around process of flights to share information and intent, in order to better manage operations holistically. The DIMT concept (developed in SESAR Project 6.6.2) integrates de-icing processes and their forecast into A-CDM and allows theAirport Operations Center (APOC) to better understand the prevailing circumstances for operations planning. Overall benefit: Increased transparency and predictability of de-icing processes and short-term (up to 3 hours ahead) planning, allows for improved monitoring, robust planning, and management of airport operations, thereby achieving improved airport capacity and predictability. Benefit to individual stakeholders: * Airport: Improved end-to-end visibility of airport operations and increase in on-time performance (increase departure predictablity and punctuality). * Airline: Increased on-time performance. *De-icing agent: Simplification of allocation of de-icing rigs by providing an automatically generated and optimised plan for the next three hours. *ATM Network: Improved adherence to airspace planning. Will decrease knock-on effects. Project approach: APOC and end-user integration with a de-icing planning system (tactical planning and resource allocation software). Tracking of KPIs during a V3 validation exercise (live trial). Evaluation and analysis of concept benefits during winter operations.