National Transport Library Research Database

Nedbrytning hos betongprovkroppar med slagg, flygaska och kalkstensfiller efter 4 vintersäsonger vid Rv 40 (Degradation of concrete test specimens with slag, fly ash and limestone after 4 winter seasons at Rv 40)

  • Helsing, Elisabeth
  • CBI Betonginstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556352-5699
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-10-01 -- 2019-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/39456
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet är att bestämma graden av nedbrytningen hos betongblandningar med slagg, flygaska och kalksten efter 4 års vägmiljöexponering vid Rv40. Resultaten från fältexponerade provkroppar jämförs med utförda laboratorieprovningar av saltfrostresistensen på provkroppar från samma blandningar. Dessa tester utfördes i tidigare forskningsprojekt. Utöver ytterligare kunskap om nedbrytning hos betong med slagg, flygaska och kalkstensfiller i vägmiljö fås på detta sätt indikationer på den existerande provningsmetodens (CEN/TS 12390-9, scaling, och SS137244) tillämplighet och eventuella förbättringsbehov. Inom det tidigare projektet rymdes endast mätning av nedbrytningen hos de 14 blandningarna efter en vinters exponering vid Rv40. Efter 4 år bör det vara möjligt att få indikationer på hur saltfrostresistensen varierar i de 14 blandningarna som gjöts under 2014 och 2015 och hur detta korrelerar med resultaten från laboratorieprovningarna. Återkommande mätningar föreslås efter ytterligare 3 + 3 år. Finansiering för detta söks separat när det blir aktuellt. På fältproverna kommer den yttre och inre nedbrytningen av provkropparna att registreras genom mätning av volymförändring, ändring i egenfrekvens och genom ultraljudsmätning. Beroende på graden av nedbrytning kan vissa provkroppar komma att analyseras med andra metoder, t.ex. mikroskopi, kloridmätning, karbonatiseringsmätning eller dylikt. Resultaten kommer att användas i regelverk och ama. Förhoppningen är att betong med flygaska och slagg ger likvärdiga resultat som betong med ren portlandcement. Detta skulle trygga användningen cement som ger mindre CO-2 utsläppAbstract: The purpose of this project is determine the degree of degradation of concrete mixtures with slag, fly ash and limestone after 4 years of road exposure at Rv40. The results from field exposed specimens are compared with laboratory tests of the salt freeze resistance on specimens from the same mixtures. These tests were carried out in previous research projects. In addition to further knowledge of degradation in concrete with slag, fly ash and limestone fillers in the road environment, this will provide indications of the existing test method (CEN / TS 12390-9, scaling, and SS137244) applicability and possible improvement needs. Within the previous project, only measurement of the decomposition of the 14 mixtures was held after a winter's exposure at Rv40. After 4 years it should be possible to get indications of how the salt freeze resistance varies in the 14 mixtures that were done in 2014 and 2015 and how this correlates with the results of the laboratory tests. Repeated measurements are proposed after a further 3 + 3 years. Funding for this is requested separately when applicable. On the field samples, the external and internal degradation of the specimens will be recorded by measuring volume change, self-frequency change and ultrasonic measurement. Depending on the degree of degradation, some specimens may be analyzed by other methods, e.g. microscopy, chloride measurement, carbonation measurement or the like. The results will be used in regulations and ama. The hope is that concrete with fly ash and slag gives equivalent results as concrete with pure Portland cement. This would ensure the use of cement that produces less CO 2 emissions.
Item type: