National Transport Library Research Database

BBT Korrosionsprovning och korrosionsskydd av olika typer av förankringsbultar - långtidsexponering (BBT Corrosion testing and corrosion protection of different types of rock anchors - 8 yrs exposure)

  • Sederholm, Bror
  • Swerea KIMAB AB, Svenskt företag eller organisation, 556593-0509
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-04-05 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/38918
Subject(s): Abstract: Syftet med detta projekt är ta fram underlag för tekniska krav för val av material och korrosionsskydd på förankrings- och förstärkningsbultar samt andra produkter utsatta för en aggressiv miljö i trafikutrymmen (tösalter) och ett kloridhaltigt grundvatten i trafiktunnlar och i bergrum. Vidare är målet att fastställa korrosionshärdigheten för olika typer av bergbultar när de utsätts för aggressivt vatten vid användning som förankring i berg av betongkonstruktioner (innertak och skyddsbarriärer i tunnlar och i bergrum). I detta projekt korrosionsprovas olika typer av bergbultar såsom obelagda stålbultar, varmförzinkade bergbultar, epoxibelagda varmförzinkade bergbultar och rostfria bergbultar av olika stålkvaliteter. Varje exponerad bult är delvis cementingjuten i berg och delvis exponerad i tunnelns trafikutrymme och utsatt stänk av tösalter/smuts och kloridhaltigt grundvatten från berget. Projektet påbörjades 2010 och delrapporterades 2013. Under 2018 görs ett tredje och avslutande intag av olika typer av bultar som korrosionsprovats i Muskötunneln (trafiktunnel) och i Äspötunneln. Bultarnas korrosionstillstånd och korrosionsskyddande förmåga kommer att utvärderas efter åtta års fältexponering. Korrosionsresultat jämförs med resultaten från kloridhaltsbestämningar genom avtorkning av vägsmuts/tösalt på utstickande förankringsbultar och analys av droppande grundvatten.Abstract: The aim of this project is to to provide a basis for technical requirements for materials selection and corrosion protection on anchoring and reinforcement bolts as well as other products exposed to aggressive environments in traffic tunnels, in traffic spaces exposed to thawing salt as well as exposed to groundwater with high chloride content. Furthermore, the objective is to determine the corrosion resistance of different types of rockbolts used as anchoring in concrete structures (ceilings and barriers in tunnels and rock) when exposed to aggressive water. In this project, various types of rockbolts, such as uncoated steel bolts, hot dip galvanized bolts, epoxy-coated hot-dip galvanized bolts and stainless steel bolts of various steel grades, are corrosion tested. Each exposed bolt is partly cemented in the rock and partly exposed in the tunnel's traffic space and exposed to thaw salt/dirt and groundwater with high chloride content in the rock. The project started in 2010 and was reported in 2013. During 2018, a third and final intake of different types of bolts will be performed in the Muskötunneln (traffic tunnel) and in Äspötunneln. The corrosion and corrosion resistance of the bolts will be evaluated after eight years of field exposure. Corrosion results are compared with the results of chloride degradation by wiping off road dust / thaw salt on protruding anchoring bolts and analysis of dripping groundwater.
Item type: