National Transport Library Research Database

Omstart av Temperaturflöden i järnvägstunnlar och dess konsekvens på det bärande systemet, berget och de förstärkande elementen (Freezing temperture flows in railway tunnels and its concequence on the rock supporting structure, the rock and the reinforcing elements)

  • Andrén, Anna
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-01-01 -- 2023-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2018/37565
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet innebär en omstart av ett FOI-projekt som påbörjades vid CTH, se FUD-info 5539 och som från 2018 flyttas över till Luleå Tekniska Högskola. Projektet är en del av det arbete som pågår med att studera det bärande huvudsystemets nedbrytning i tunnlar, som en konsekvens av låga temperaturer, temperaturväxlingar och isbildning. Det övergripande syftet med projektet är att skapa grundförutsättningar för att minska drift- och underhållskostnader som idag krävs för att säkerställa tunnlar för trafik, förhindra trafikstörningar, skador på fordon och installationer som orsakas av is, sten och nedfallande sprutbetong. För att reducera underhållet krävs förbättrad kunskap kring den nedbrytningsprocess som låga temperaturer och frysning orsakar på det bärande huvudsystemet (berget och de förstärkande elementen) i våra tunnlar. Baserat på ökad förståelse kan designverktyg, material, system och byggmetoder utvecklas där hänsyn i större utsträckning tas till hållbarhet och livscykelkostnader. Studier avseende temperaturväxlingars inverkan på sprutbetongens egenskaper har utförts i ett första skede liksom mätningar och analyser av temperaturflöden i flera av Trafikverkets tunnlar. I detta projekt avses att utifrån mätdata, både laboratorie- såväl som fältdata bygga modeller för beräkning av temperaturflöden under olika geometriska och klimatologiska förutsättningar som kan användas som verktyg vid dimensionering av tunnlar och som grund för studier av nedbrytning av det bärande systemet konsekvensen av cykliska frysbelastningar på nedbrytningsprocessen av det kompletta bärande huvudsystemet, berget och dess förstärkande element. (Geoinfra — Formas 2012-1899)Abstract: This project is a part of the ongoing work to study the degradation of tunnels due to freezing, freeze cycling and ice forces. The main objective is to decrease the operation and maintenance cost, by establishing the fundamental conditions, to decrease the operation- and maintenance cost required to prevent traffic disruptions and decrease damage to vehichles and installation caused by ice pressure,rock block-, ice and shotcret falls. In order to reduce maintenance a better knowledge is required of the degradation process as a consequence of freezing causes to the rock and the supporting elements. Based on better understanding of the phenomenon, design tools, building material, techniques and procedures can be developed, that better consider sustainability and Life Cycle Costs (LCC). In an earlier phase of the project, cycling temperatures (freezing and thawing) and its impact on sprayed concrete has been studied as well as temperature monitoring of temperature flux in several of the Trafikverkets (Swedish Road Administration) tunnels. In this project, models for deterermination of temperture flows in tunnels with different geometries and at different climatological conditions will be established, based on the measured field and laboratory data. The models may than be used as a tool when designing tunnels and as base for further studies of the degradation process of the bearing structure (rock and the reinforcing elements) as a concequense of cyclic freezin
Item type: