National Transport Library Research Database

Designmetoder för bergmassor med varierande geologi och spänningsförhållanden (Design methods for variable-stress, variable-geology environments)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2018-08-01 -- 2022-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2018/64026
Subject(s): Abstract: Småskalig forskning, examensarbeten och årtionden av empiriska bevis tyder på att det finns samband mellan spänningsförändringar, de geologiska och geotekniska förhållandena under jord och de skador och deformationer som upplevs runt ett hålrum. Denna forskning kommer att resultera i en metod genom vilken skade- och deformationsorsaker bättre kan förstås, vilket leder till förbättringar i design och förstärkningsmetoder. Dessa förändringar kommer att öka underjordsarbetarnas säkerhet och ge minskad miljöpåverkan. Huvudfokus i detta arbete är den komplexa miljön i områden med hålrum på flera nivåer, eller där hålrummen förändras över tid på grund av tillredning eller produktion. Förhållandena kompliceras ytterligare av den variation i hållfasthet etc. som uppstår när geologiska enheter med drastiskt olika egenskaper har kontakt med varandra.Abstract: Small-scale research, thesis work, and decades of empirical evidence all indicate that relationships exist between stress changes, the geological and geotechnical environment of the underground excavation, and the damage and deformation experienced in an entry. This research will produce a method by which entry deformation’s causes can be better understood, leading to improvements in design and support procedures. These changes will improve worker safety and reduce environmental impact. The primary focus of this work is the complex environment experienced in areas where excavations exist on multiple levels, or where excavations change over time due to new construction or mining. They are further complicated by the high variability that can exist when geological units with drastically different properties are in the same vicinity.
Item type: